Na wat grappen en grollen over en weer met auteur Maaike Gulden, had ik binnen een dag het handzame boekje zakelijk Twitter voor gevorderden (in 60 minuten) in huis, in ruil voor een review natuurlijk.
Het is een ideaal “naast de laptop of in de tas” DOEboek.
Het boekje is echt in 60 minuten door te nemen, maar het is natuurlijk alleen zinvol als je ook werkelijk na het lezen de tips gaat toepassen en dat duurt iets langer.
Voor mij had het woord gevorderden er wel van de titel weg gekund, want ook beginnende of oriënterende (zakelijke) Twitteraars kunnen veel tips en tools uit het boekje halen.
Het is een handige complete gids met op de juiste momenten de herhaling zodat je niet steeds terug hoeft te bladeren.
Vooral de uitgebreide beschrijvingen bij Campagnes en Evenementen en Marketing tips zijn erg handig voor zakelijke Twitteraars.
Gelukkig geeft Maaike ook een aantal tips om uitglijders te voorkomen.
Er wordt goed gehamerd op het feit dat je een visie en strategie moet hebben, voor je werkelijk aan de slag gaat met zakelijk Twitteren. Ook de scheiding of overvloeiing zakelijk privé komt voldoende aan de orde.
Leuk zijn bij het beschrijven van Binden van volgers met boeiende content, de 3 E’s: Educate, Engage en Entertain (dat zouden trouwens iedereen, mezelf incluis, beter in de gaten kunnen houden).
Enkele aanvullingen/opmerkingen
- Bij de Twitteracties zou ik nu startende bedrijven op willen roepen: WEES ORGINEEL, ikzelf heb de pest aan onnodige Retweetacties.
Maaike geeft een leuker voorbeeld op pagina 55 (nu moet je het boekje wel kopen). - Ergens zou een paragraaf over retweeten en RETWEET doordacht en met mate wel passen.
- Bij het van tevoren inplannen van Tweets vind ik dat echt dat het wijzen op risico van uitglijders ontbreekt.
- Daarnaast heb ik persoonlijk een hekel aan “ministeries van zenden”, dat is een risico dat je loopt met plannen van berichten. (wordt in het boekje ook regelmatig op gewezen, interactie)
Je plant berichten omdat je geen tijd hebt om te plaatsen.
- Hoe zit het dan met de reactietijd (interactie) en nog spannender actualiteit?
- Je wordt met inplannen van Tweets vaak ingehaald door de realiteit en als je er een tool voor gebruikt loop je het risico dat je vergeten bent welke Tweet er wanneer geplaatst wordt.
Ik zou gaan voor het gewone handwerk. - Webcare had wat mij betreft een apart hoofdstuk mogen worden. Zit nu verweven door het boek heen.
- Het allermooiste zou ik het gevonden hebben als de genoemde tools aan het eind van het boekje nog eens gerubriceerd opgesomd waren.
- Tip aan Maaike: misschien kun je op je site een pagina met links naar de genoemde tools plaatsen, zodat ze ook uitgebreid en geactualiseerd kunnen worden.
Wat mij betreft is dit een boekje dat je met een gerust hart aan een zakenrelatie kunt geven die het allemaal nog niet helemaal snapt.
Misschien leuk als je het ,bij een gesprek over een Social Media Strategie, achter laat bij je klant met de melding:
U leest het in 60 minuten, ik regel het ….(hoezo acquisitie)
Voor onderwijsinstellingen denk ik dat er heel veel uit te halen is, als ze dit boekje bij Marketing en Communicatie tot verplicht leesvoer maken.