We zijn zo vreselijk bereikbaar, dag en nacht en via heel erg veel kanalen.
Mail lees ik als het me uitkomt en zelden op mijn telefoon.
Twitter is mijn wachtverzachter.
De telefoon is oorspronkelijk bedoeld om mee te bellen, maar wel als het mij uitkomt, daar is voicemail nou voor uitgevonden.
Afijn, het WOT woord is niet storen dus.
Ik heb al sinds mensenheugenis twee telefoons. Een zakelijke en een privé. Natuurlijk loopt dat in elkaar over en eigenlijk is de privé telefoon inmiddels gedegradeerd tot reserve telefoon. (wel bij een andere aanbieder voor het geval er echt storing bij de ene is).
Ook is de 2e telefoon handig als routeplanner, dan kan de andere telefoon gewoon uit tijdens het rijden. Bellen tijdens autorijden is niet aan mij besteed, ik ben er dan met mijn hoofd niet bij. Autorijden is voor mij ontspannen en bellen hoort daar niet bij.
Echt niet storen
Waar ik dus gestoord van word is Whatsapp, echt ik heb er een gloeiende hekel aan.
Vooral Whatsapp groepen vind ik verschrikkelijk. Ik zit bijvoorbeeld in een broodfondsgroep met ca. 50 leden. Soms wordt er in de app een vraag gesteld of iets meegedeeld. Zieke collega of een nieuw lid.
Omdat er geen afspraken gemaakt zijn over hoe te communiceren gaat het dus zo:(x50)

A-synchroon
Iedereen in een whatsapp groep houdt er een ander levensritme en leesmoment op na, het houdt dus nooit op.
De ene groep schiet ineens op zondag avond in de tingelstand, in een andere groep vindt iemand het handig om ‘s morgens om 7 uur even wat te roepen.
Inmiddels heb ik dus bij ALLE groepen, alle meldingen uit staan.
Heel soms probeer ik in groepen waar meer dan 5 mensen inzitten, afspraken te maken. We sturen geen berichten in het weekend, of tussen 10 en 10 wordt er niet ge-appt.
Meestal mislukt dat.
Dit zijn trouwens prive app groepen.
Zakelijk vind ik Whatsapp nog veel erger.
Een (herkenbaar?) voorbeeld:
Ik zie een gemist gesprek, een voicemail, een mailtje en een appje.
Allemaal van dezelfde persoon.
Ik was telefonisch even niet bereikbaar, dus dan wordt in de voicemail gezegd dat hij/zij dan wel een mailtje stuurt. In de DM van Twitter staat dan: ik probeerde je te bellen, voicemail ingesproken en mailtje gestuurd….heb je dat gezien?
Weet je hoeveel tijd dit ons beiden kost?
De klant denkt dat je 7×24 beschikbaar bent en stapelt communicatietool op communicatietool
Als het een beetje kan, maak ik daar heel snel een afspraak over. Mail mag 24 uur per dag, bellen op werkdagen tussen 9.30 en 16.00 uur en als ik niet opneem, spreek de voicemail in.
Afschakelen en even offline is goed voor mij…..dus als ik niet direct reageer….probeer het op een ander moment nog eens.
#WOT betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verzint (momenteel) @ireenBertholee een woord waar je over kunt schrijven (bloggen, vloggen of ploggen). Niets moet, alles mag. Je kunt op ieder moment instappen.
2 reacties
Whaha… ja heul herkenbaar… Alsof je je berichten niet dóórkrijgt, en 1 communicatietool niet reeds genoeg is… Ik krijg daar soms maagkrampjes van…
Haha in het begin vd email belde ik mijn zus wel op dat ik haar wat gemaild had, tot hilariteit van mijn man.
De telefoon is om te bellen, toch was er een paar jaar terug verontwaardiging dat je geen abonnement af kon sluiten zonder bellen
Reacties zijn gesloten.