Wauw! ICTdag Eindhoven

Al een tijdje ben ik niet zo van de workshops.
Het in- en uit vliegen als studiedag vulling is niet meer zo mijn eerste prioriteit.


Dat heeft een paar redenen.

  • Welk probleem los je op en wat is het doel van de studiedag?
  • Een workshop die in het studiedag luchtledige hangt beklijft niet. Een uurtje stoeien met wat tools of over een onderwerp praten zet geen verandering in gang. Morgen gewoon weer over naar de orde van de dag.
  • Een workshop tijdens een studiedag is niet altijd gevuld met gemotiveerde deelnemers. Vaak hebben leraren geen inspraak in het programma. Het gevolg is dat de sessies niet altijd even lekker verlopen. De workshopleiders krijgen het vervolgens 9 van de 10 keer te verduren. Bij een eindevaluatie is workshopleider de gebeten hond, de hand in eigen boezem steken blijft moeilijk voor de gemiddelde workshopdeelnemer.
  • Leraren hebben de gewoonte om acuut in een leerlinghouding te zakken en zich ook als de leerling te gedragen als ze zich geen eigenaar van de inhoud van workshops voelen. Het is niet HUN leervraag maar een door derden (misschien best legitieme) geformuleerde leervraag.

Hoe anders was dat vandaag bij de ICT dag waar onze zuiderburen de grens mee overstaken.  Hans de Four zal me wel verbeteren, maar ruim 500 docenten uit hoofdzakelijk voortgezet onderwijs waren in Eindhoven om deel te nemen aan de ICTdag2NL
Voor een groot deel van de deelnemers was het een “verplichte” studiedag, maar ook heel veel “losse” deelnemers sloten aan.
Mensen hadden ruim van te voren keuze kunnen maken uit een ruim aanbod van workhops (allemaal ICT gerelateerd) die 2,5 uur duurden.
Elke deelnemer kon 2 lange workshops volgen, koffie drinken, de ict markt bezoeken en kleine workshops volgen.
De website en met informatie over workshops, sprekers en het programma..klonk als een klok!
De communicatie rondom deze dag was tot gisteravond – voor met name de sprekers – optimaal.
Aan alles was gedacht, herinneringen..de parkeerkaart, het draaiboek, de lokalen.

Zelfs een hotel boeken met korting was mogelijk.

Mijn Workshops
Mijn bijdrage aan deze ictdag was dan ook voor mezelf de moeite waard om extra veel tijd te steken in de voorbereiding.
2,5 uur is best een forse tijdsduur en dan moet er ook wel even wat gebeuren.

Bloggen is Leren
De eerste workshop (14 deelnemers) Bloggen is leren was interactief, levendig en veel te kort. De deelnemers hadden van mij vorige week al een mail gekregen (ja ook dat zit in het systeem) om expliciete leervragen alvast op te sturen. Op die manier kon ik de workshop nog meer toespitsen op de deelnemers.
Het is zo lastig om op afstand de ict vaardigheden van mensen in te schatten dat ik (denk ik) aan veel variatie en niveaus gedacht had en er voor elk wat wils was.
Aan de opdrachten die klaar stonden zijn de meesten niet toegekomen, want tussen het inrichten van een wordpress.com weblog door kwamen de vragen.
De vragen beantwoordde ik door soms frontaal iets te laten zien of soms even tijd te nemen voor een specifieke vraag van een deelnemer.
Als mensen bij vertrek zeggen….de tijd was tekort…..dan ben ik blij, want dat betekent dat er iets in gang gezet is.
Ik ben echt benieuwd of ik nog vragen ga krijgen….want dat zou me nog blijer maken.
Oh en als je er niet bij was….alle materiaal (inclusief stappenplannen) staat hier
(er komen nog was tips en links bij, naar aanleiding van vragen van deelnemers)

Mediawijs op stage/Mediawijs solliciteren.
De tweede workshop startte met een lunchdipje van twee kanten. Deze workshop had als titel aan de slag met je online profiel. Maar (voor de lezers onder ons) ging over mediawijs op stage. Practice what you preach.
Je kunt met leerlingen niet aan de slag met hun online profilering ten behoeve van stage of sollicitatie als je zelf nooit stilstaat bij jouw eigen online aanwezigheid.

Aan de hand van de leerlijn solliciteren liet ik deelnemers werken aan hun LinkedIn profiel.
De opdrachten (presentatie op Slideshare) die zij doorliepen zijn dezelfde als de leerlingen doorlopen in de leerlijn solliciteren.
Resultaat? Wat mij betreft een uitstekend resultaat. Alle 12 deelnemers zijn vertrokken met een up to date profiel en hebben een aantal didactische tips meegekregen hoe zij met hun leerlingen mediawijs aan de slag kunnen gaan om hen voor te bereiden op stage of werk.

Ik ben tevreden….en echt dat zeg ik niet altijd na een werksessie.
Nou maar hopen dat de deelnemers er net zo over denken.

Dank voor de goede organisatie en wie weet tot in België

 

2 reacties

  1. Over ICT (en meer), dat was 7 november het thema van de ICT studiedag voor o.a. Scholengroep Het Plein.
    Ik beaam, de tijd was zeker te kort. Ik kwam met de naïeve (?) verwachting dat ik na de workshop “kon bloggen”. Het begin is gemaakt, zeker weten. En hoe goed is het om door zelf te doen, wijzer te worden en tijd te kort komen. Het vraagt om meer.
    Onder de aansturing van Karin, die de workshop degelijk had voorbereid, tijd nam voor iedereen, gingen de deelnemers voldaan en wijzer weer de scholen in. Bloggen blijft voor mij niet beperkt tot deze workshop. Wordt vervolgd.

  2. @Ingrid, dank voor het compliment!! Ik vond het zelf ook een topworskhop.
    Wij gaan in elk geval eens zitten voor het vervolg…..

Reacties zijn gesloten.