Afgelopen week las ik in de blog van Pierre Gorissen een stukje over “een leerkracht hoort niet in Hyves” naar aanleiding van een artikel in het Nederlands Dagblad.(mijns inziens wat sterk gekoppeld aan een levensovertuiging).
De discussie loopt daar nog door. Ik reageerde vanuit mijn persoonlijke Hyves activiteiten en ben eens wat verder gaan kijken.
Ook ons ROC heeft redelijk grote Hyves pagina’s, het initiatief echter is niet door ons (lees bijvoorbeeld communicatie en marketing) maar door volgens mij een (oud)student genomen. Polls en discussies starten vanuit een studenten perspectief en onze dienst communicatie is er niet actief. Gevolg kan natuurlijk zijn dat er niet al te genuanceerde uitspraken gedaan worden, dat is op zich geen probleem , vrijheid van meningsuiting, maar wij doen er als “lerende” organisatie niets mee.
Sommige van onze docenten gebruiken Hyves ook als communicatiemiddel met leerlingen, terwijl we een aardig ELO hebben dat met een beetje inspanning ook gebruikt kan worden, het is maar net waar je als autonoom docent voor kiest. Geloof ook dat Hyves dichter bij de leerling ligt dan een saai Zwart Bord, maar daar zouden we wel eens over kunnen praten mbt digitale vaardigheden van docenten, didactiek en pedagogiek.
Nu las ik dat Fontys Sport Hogeschool Hyves ook (redelijk succesvol) inzet. De hogeschool heeft een pagina aangemaakt waarop geïnteresseerden in de opleiding al vóór de meeloopdag kennis kunnen maken met elkaar en de huidige studenten. Deze Student-For-A-Day-hyves is om een dag mee te lopen.Vanuit communicatie en marketing misschien wel handig als een school er zelf actief is, voor wat betreft onderwijs ben ik er nog niet uit. Zal me er eens wat meer in gaan verdiepen, wat is mediawijsheid?