Vaste lezers weten wat ik van het lerarenregister vind.
Ik vond het niks en ik vind het nog steeds niks en ik zal het niet snel iets vinden ook.
In tegenstelling tot de mensen, die ineens wakker schrikken, mopperde ik er in 2012 al over.
Door de jaren heen beschreef ik in een fors aantal blogposts waarom ik tegen was en wat ik vind over het bevoegd/bekwaam gedoe.
Sterker nog ik heb er zelfs in het Innovatiehuis een bijeenkomst over georganiseerd.
Maar ik ben geen leraar en dus mag ik er niks van vinden.
Sinds juni dit jaar ben ik echter wel aanbieder van een gevalideerde activiteit (voor een jaar).
Deze activiteit is goed voor 30 registerpunten en dus best fors.
Nu mag ik er wel wat van vinden!
In dat kader pas ik er namelijk voor om me tot geldwolf, kneus, knutselaar of ‘bingo op de camping’ aanbieder te laten neerzetten.
Waarom ik daarvoor pas?
- Het is de marktwerking die maakt dat er waarde gehecht wordt aan registerpunten, aanbieders hebben dat niet bedacht.
- Het is aan de leraren om de activiteiten op waarde te schatten en NEE te zeggen als ze gestuurd worden.
(Dat zou de aanbieders van gevalideerde activiteiten ook een hoop frustratie schelen). - Het zijn de directies, schoolbesturen en leraren zelf die liever gaan voor gratis punten (beurzen en congressen) dan dat zij zelf de moeite nemen om (zich af ) te vragen WAT zij willen leren en WAAROM ze dat willen.
- Het zijn de directies, schoolbesturen en leraren zelf die telkens vragen: is het een gevalideerde training, workshop of bijeenkomst?
Het is blijkbaar in onderwijsland verboden om geld te verdienen aan onderwijs.
Anders zou er niet zo hard afgegeven worden op aanbieders van – weet ik veel wat.
Als onderwijsondernemer (spuug maar weer op de benaming) moet ik gewoon geld verdienen.
Als ik een opdracht alleen kan binnenhalen door er wat extra administratieve rompslomp tegenaan te gooien….doe ik dat. Ik heb het niet bedacht…de markt vraagt erom.
De forse audit die ik begin dit jaar voor bijna 1000 euro doorlopen heb bij het CRKBO zou in elk geval wat moeten zeggen over mijn bevoegdheid en bekwaamheid als aanbieder van onderwijsgerelateerde producten.
Ik ben een professional en ontwikkel mijn bekwaamheid (of welke andere naam je eraan wilt geven) elke dag. Ik doe dat bewust en onbewust. Ik doe dat door te leren (in trainingen en door ervaringsleren), door te lezen, te bloggen, te praten, te werken, te ondernemen, nieuwsgierig te zijn en van anderen te leren. Ik reflecteer op mijn handelen en vraag feedback.
Dat zouden veel mensen (binnen en buiten onderwijs) ook best wat vaker mogen doen.
Ik ben en blijf tegen het lerarenregister als afrekenmodel voor leraren, maar reken mij niet af op mijn ondernemerschap!