Wat is de waarde van een blog? Dag #blogpraat

Feitjes en cijfers

  • Voor het geld hoef ik het niet te doen.
    De waarde van de domeinnaam is nog geen 100 dollar.
  • Voor de ranking hoef ik het ook niet te doen.
    Dat is een standaard 3.
  • Voor de zoekbaarheid win ik het wel.
    Bijvoorbeeld van Karin Blogt op Mammaglossy en een andere KarinBlogt op Facebook. Dus dat zit wel snor.
  • Voor de bezoekersaantallen?
    Dat hou ik niet bij. Ik heb onlangs weer even een tellertje aangezet maar 1100 bezoekers in een maand is nou niet echt een verkoopargument.
  • Ik heb wel ruim 8000 kwaadaardige inlogpogingen geblokkeerd.
  • Er zijn door Akismet ruim 108000 spamreacties tegengehouden.

Andere cijfers
Ruim 12 jaar geleden ben ik begonnen met bloggen, in november 2007.
Er staan 1712 gepubliceerde berichten (er zijn denk ik een stuk of 10 blogposts verwijderd) op die berichten zijn 2294 reacties gekomen.

Allemaal geen knallende cijfers en het heeft me echt NIETS aan geld opgeleverd. Ik blog principieel niet voor anderen (op deze blog). Soms wil ik nog wel eens een review van een boek of een product schrijven, maar alleen als ik het zelf de moeite waard vind.

Waarom ik blog?
Vanaf het begin heb ik mijn weblog voor verschillende en wisselende doeleinden gebruikt.

  • Verslaglegging van een bijeenkomst, conferentie of congres.
  • Tips over gevonden tools op oplossingen.
  • Mijn eigen leren. Niet alleen formeel leren (MLI) maar ook informeel leren en inzichten.
  • Om mijn mening te ventileren.
  • Om een hulpvraag te stellen, als ik het zelf even niet weet.
  • Om mee te doen aan groepsopdrachten met andere bloggers: Blogkermis, Zomerbloggen, Anders kijken, #PHOT, #WOT, #kommaarop, #Blimage
  • Om gewoon lekker van me af te schrijven over dingen die me raken of irriteren.
  • Om de schrijfroutine te behouden.
  • Om reclame te maken voor mezelf of soms voor de organisaties waar ik voor werk.
  • Om mijn kennis van wordpress, thema‚Äôs en plugins te vergroten.

Wanneer ik een tijdje niet blog, ga ik het missen. Het is dan wel heel moeilijk om de draad weer op te pakken.
Ook denk ik soms dat alles al gezegd is en vraag ik me af of ik nog wel iets nieuws kan bijdragen. Maar eigenlijk heb ik me, daar door de jaren heen, steeds minder druk om gemaakt. Al bereik ik maar 1 lezer, dan is het al goed.
De #TGIF wordt door veel mensen leuk gevonden en het meest gelezen, maar ik neem daar te weinig tijd voor en ik blijf het best spannend vinden om iets heel uitgesprokens te schrijven. Soms is dat ‘zakelijk’ onhandig

De inhoud (de niche)
Door de jaren heen, zeker de afgelopen jaren, ben ik soms wat afgedwaald naar andere onderwerpen. Om nu altijd over onderwijs met ict te schrijven is slimmer, maar niet zo leuk. Blijf bij je niche is echt een van de meestgehoorde blogtips die ik ken.
Ook de gedachten over ondernemerschap, professionalisering, open recognition, zakelijke beslommeringen zijn soms lekker om even over te schrijven en dat doe ik inmiddels dus ook gewoon.

Heeft bloggen zijn kracht verloren?
Nee, ik denk nog steeds van niet. Het geeft je online een smoel en je bent vindbaar op jouw eigen domein. Heel bewust heb ik ooit gekozen voor KarinBlogt en gebruik daarnaast Karin Winters als zakelijke website.

Berichten en artikelen op LinkedIn worden veel meer gelezen, maar dan mis ik een eigen look en feel, dat vind ik best belangrijk.
Daarnaast (dat heb ik volgens mij al veel vaker geschreven) zie ik mijn weblog als een heel rijk extern geheugen met heel veel onderwerpen waar ik over schreef.
Mijn schrijfstijl veranderde, mijn taalgebruik werd rijker, mijn inhoudelijke posts werden beter omdat ik echt onderzoek deed naar onderwerpen.

Edubloggers.
Al sinds een aantal jaar beheer ik de verzamelwebsite van de edubloggers, ik heb daar de rss feeds van ca. 300 bloggers in onderwijs verzameld. Ik merk wel dat sinds Willem Karssenberg en ik er minder aan trekken en bekendheid aan geven, dat de edubloggers teruglopen (of bij ons niet bekend zijn). Ik vraag me dus wel af of het enthousiasme van bloggen in het onderwijs aan het teruglopen is.

Wat wil ik waard worden?
Zoals ik eerder als schreef ben ik druk doende meer focus te leggen op werkzaamheden die ik echt zelf van waarde vind. Dingen die ik niet leuk vind, doe ik niet meer.
Door die keuzes moet ik weer een aantal keuzes maken, bijvoorbeeld zou ik mijn blog meer in kunnen zetten als etalage voor mijn expertise. Een heel klein beetje minder bescheiden zijn en vaker verwijzen naar posts is iets dat ik vaker moet doen.
Het enige dat nooit zal veranderen is mijn onafhankelijkheid.

Ik ben wie ik ben en daar heb je het maar mee te doen!

Dag Blogpraat!
Tien jaar hebben Elja en Raymond #blogpraat gehost en getrokken. De afgelopen jaren werd de routine van elke week teruggeschroefd naar elke maand. Daardoor sloten er (ook ik) steeds minder mensen aan op de maandagen tussen 20.00 en 21.00 uur.

Maandag 17 februari 2020 is de laatste blogpraat, die staat ook echt in mijn agenda, want we moeten Elja en Raymond wel even stevig bedanken voor de inspanningen van de afgelopen 10 jaar.

Elja en Raymond DANK JULLIE WEL!

2 reacties op “Wat is de waarde van een blog? Dag #blogpraat”

  1. Op “#TGIF: Digi-onhandig” kan ik niet (meer) reageren. Dus maar even hier.

    Zelf heb ik MTS-I gedaan. Ze hebben ons beziggehouden met de transistor en draaispoelmeters. Dingen die ik na school al niet meer in handen kreeg. Geldt ook voor een PC. Die is op z’n retour en is eigenlijk al vervangen door de smartphone. Over 5 jaar zijn het implantaten en kan kan je alle ervaringen met de smartphone overboord gooien. De bediening wordt ook steeds intuitiever en het is almeer de bedoeling dat je niet hoeft te snappen hoe iets werkt.

    De belangrijkse lessen waren voor mij wiskunde, natuurkunde, scheikunde en meet- en regeltechniek. Daar heb ik in de afgelopen 40 jaar iets aan gehad. Een vak dat ik volledig gemist heb was communicatie. Wanneer kan je beter bij iemand langs gaan, bellen, schrijven, etc. Maar ook hoe kan je iemand geruststellen. Dingen die ik later in de praktijk heb geleerd. Menige helpdesk laat zien dat er qua communicatie veel kennis ontbreekt.

  2. Jammer, nooit geweten dat dit er was tot nu. Ik blog graag, al merk ik wel dat het me veel tijd kost om iets op ‘papier’ te krijgen. Wat ik wel zie is een verschuiving van bloggen naar vloggen en nu naar Instagram e.d.
    Kost ook tijd, misschien word ik wel ouderwets. Of worden we t.z.t. allemaal retro.

Reacties zijn uitgeschakeld.