Tools die ik (bijna) dagelijks gebruik

Op de inspiratie kaart die ik vanmorgen trok staat:
Vandaag ben ik bereid meer te geven dan te ontvangen.

Dus deel ik in deze blogpost de tools die ik graag gebruik bij (online) samenwerken.

Snelle korte berichten

Gek genoeg is een van de meest gebruikte communicatietools de DM (direct message) in Twitter.
Twitter kost het minste moeite om even snel een bericht te sturen.
Ik kan er snel een screenshot aan toevoegen en het maakt niet uit waar ik zit.
Afspraken maak ik er ook, die bevestig later wel per mail (agenda).

Waarom geen WhatsApp?
Ik ben een kneus als ik snel even wat wil delen, het risico dat ik een bericht naar de verkeerde (groep) stuur is te groot voor mij.
Ik gebruik whatsApp prive en zit in een aantal groepen (broodfonds, ondernemersvereniging en LeerKRACHT). Ik gebruik het eigenlijk alleen om even snel te zeggen dat ik te laat ben op een afspraak of om mensen een reminder te sturen voor een afspraak.
Ja ik weet dat ik over moet stappen op Telegram, maar dan moet wel iedereen met me mee.

Plannen en organiseren.
Daarvoor gebruiken we bij LearningROCKs samen Trello.
Het vergt enige discipline maar je houdt zo wel overzicht wat er moet gebeuren en wie wat doet.
Ik heb eigen borden en we hebben een team omgeving waar we ook met meerdere borden werken.
Je kunt er een agenda (deadline) aan toevoegen en ook seintjes krijgen als de deadline nadert.
Voor Vives Magazine gebruik ik ook een bord.

Samenwerken aan documenten (en delen)
Daar blijf ik Google docs en Google drive het fijnste vinden.
Snel samen een document opstellen, bestaande documenten delen zodat je altijd de laatste versie hebt.
Ik blijf wel opletten welke documenten ik er opsla.
Zakelijke en privacy gevoelige spullen staan gewoon op de werk laptop en data worden opgeslagen op een fysieke externe harde schijf.

Waarom geen office 365 om samen te werken?
Ik heb 4 verschillende inlogs bij verschillende opdrachtgevers. Het blijft zo een drama met in- en uitloggen. Waarom maakt Microsoft geen uniek ID voor mij als gebruiker en laat me vervolgens kiezen welke (tijdelijke) accounts ik eraan wil toevoegen?
Het is te omslachtig en te in- uitloggerig.

Appear.in, Google Hangout en Skype
Een (beeld)beller is sneller. Met Marielle Skype ik echt vaak. We wisselen uit, verdelen de taken en door het delen van beeldscherm kunnen we samen kijken naar oplossingen.
Wanneer ik even snel wil praten met anderen (soms meer tegelijk) dan maak ik liever even een appear.in link.
Via DM of een mail deel ik link zodat anderen er alleen op hoeven te klikken.
Geen gedoe met gebruikersnamen en logins

Bellen?
Ik ben geen beller, ik vind telefoneren met zakelijke contacten of collega’s gewoon niet handig.
Het komt ook eigenlijk nooit goed uit. Principieel bel ik NIET in de auto. Dat leidt af en je kunt toch niets noteren.
Ik zet de auto dus echt aan de kant als ik er niet onderuit kan om bijvoorbeeld in te bellen in een teamsessie.

Mail?
Alleen als we allemaal dezelfde mailmores hebben!
Ik geef je in het kader van de inspiratie kaart dan ook graag 10 tips, die kun je hier downloaden.
Als boekentip geef ik je graag We Quit Mail van Kim Spinder en De kleine e-mailtips voor dummies door Arjan Broere
Deze zijn prima om eens beter met je mail om te gaan.

Hup aan het werk nu!