Doordat het echt zoveel lezingen (ik noem het bewust geen workshops) waren, kan ik het niet voor elkaar krijgen om de door mij gevolgde workshops inhoudelijk te verslaan.
Knap dat Rob van Bakel het juist wel zo goed kan samenvatten, lees dus vooral hier zijn verslag !
Ik ga er ook van uit dat de presentaties online komen op de researchED site en ik denk dat het dan niets bijdraagt als ik des Karin’s ga samenvatten op zondagavond.
Complimenten!!
Allereerst is het natuurlijk fantastisch om met zoveel mensen (het dubbele aantal van vorige jaar) bij elkaar te zijn om de verbinding onderzoek en onderwijs te leggen. Wat mij vooral aanspreekt is de variatie. Heerlijk om zoveel verschillende mensen uit alle onderwijssoorten, -lagen en -maten bij elkaar te zien.
Complimenten aan vooral de nieuwsgierige en leergierige mensen die er op een zaterdag bij willen zijn. Hulde voor de sprekers die zonder dikke facturen te sturen hun kennis belangeloos delen.
Dat zijn in elk geval gedreven onderwijsmensen en ik weet zeker dat niemand “gestuurd” werd.
De 8 toegekende registerpunten meer dan waard 🙂
Leerstijlen?
In de ‘wandelgangen’ grapte ik met wat mensen over ‘leerstijlen’. Volgens mij is dat het meest besmette woord van het afgelopen jaar. Veel mensen gaan acuut verontwaardigd snuiven als het ergens genoemd wordt. Ik had echter geen enkele moeite gehad met een (hilarische) leerstijlentest die voorafgaand zou worden afgenomen. Ja ja, grapje natuurlijk.
Voor mij was het 6×50 minuten luisteren naar sprekers die hun kennis, onderzoek, mening, ervaring met ons deelden. Bijna in alle gevallen verrijkt met Powerpoint presentaties…dat is mij wat veel.
Voor mij staat dit haaks op nadenken over leren, onderzoeken en kijken naar wat werkt, waarom en waar.
Ik trek het persoonlijk gewoon niet om zoveel informatie in zoveel sessies te verwerken. Ik voelde me echt een middelbare scholier…van klas naar klas en zelfs de lunch snel naar binnen werkend om weer in de bus opstelling te schuiven.
Ik zou de organisatie willen vragen om volgende keer meer ruimte te maken voor uitwisseling, gesprekken en stellen van vragen aan elkaar. Een open space zou daar een prima werkvorm voor zijn. Zoveel mensen met zoveel kennis daar kan meer uitgehaald worden voor iedereen.
Ik heb moeite met het goed of fout verhaal…hullie/zullie
ResearchED is ontstaan vanuit de gedachte dat dat wij zelf gaan nadenken, zelf kritische vragen stellen en zelf onderzoeken wat werkt en wat niet.
Dan is het het voor mij best lastig om dan regelmatig in presentaties voorbij te zien komen wat er allemaal niet goed is, niet mag en niet bewezen is.
Ik merkte dat ik soms niet eens een vraag durfde te stellen omdat de presentator stellig en natuurlijk bewezen met onderzoeken mensen, filosofieën en theorieën onderuit haalde.
Een voorbeeld:
Ik heb bewondering voor het werk van Paul Kirschner en ben altijd heel nieuwsgierig naar nieuwe bronnen die door hem aangedragen worden of onderzoeken die lopen of afgerond zijn. Ik geniet ook van zijn ongezouten mening en zijn presentaties. Daarom is het zo zonde van zijn 50 minuten spreektijd om weer de Eduquacks met foto, naam en toenaam te laten zien. Ik hoor en zie veel liever waar hij mee bezig is en wat er wel werkt.
Ook zag ik in sessies mensen binnenkomen met een soort verbeten vooringenomenheid, jou zal ik eens laten horen wat ik ervan vind, dat het niet werkt en niet bewezen is.
Niet doen, daar leren we niks van. Het enige dat er gebeurt is dat jonge, verse en groene onderzoekenden wel uitkijken om een vraag te stellen. Dat wil je niet toch?
Dit is juist die veilige (leer)omgeving waar je wel inschattings-, denk- of visiefouten moet kunnen maken.
Door juist met elkaar in gesprek te gaan over het waarom en waarom niet.
Een verzoek aan de programmacommissie.
Er wordt in MBO ook onderzoek gedaan en ook promoveren er regelmatig mensen die er werkzaam zijn.
Deze week startte het pre-promotietraject van 17 mensen die werkzaam zijn in het MBO.
Zullen we die volgend jaar ook een plekje geven?
Ik was er als pers mevrouw en zal vanzelfsprekend in Vives magazine een minder persoonlijk, neutraler en informatiever verslag plaatsen.
ResearchED is uniek en moet vooral groeien en blijven.