Na veel twijfelen besloot ik twee weken geleden toch gebruik te maken van een zakelijke telefoon en telefoonnummer.
Een zakelijk abonnementje, veel data, mooi telefoontje, leuk prijsje. Wie wil dat nu niet?
Ik mocht zelfs bij mijn vrienden van the PhoneHouse uit een lijst van telefoonnummers kiezen….en 06-23XXXX92 vond ik wel makkelijk te onthouden.
Niets dan blijheid, tot er afgelopen woensdagmorgen een SMS bericht binnenkwam.
Daar las ik onderstaand bericht:
In eerste instantie dacht ik…toedels, phishing ding…je neemt me in de maling.
Maar 038 is gewoon een Nederlands telefoonnummer en Lindorff een bestaand bedrijf, een incassobedrijf wel te verstaan.
Ik vond een openstaand bedrag van 1.339,83 euro eng veel en dacht laat ik even melden dat er iets niet goed gegaan is. Dus gebeld naar 038-4268609. Daar kreeg ik een mevrouw aan de lijn, die op mijn vraag, waarom die sms verstuurd werd, antwoordde dat ze oude dossiers aan het nabellen waren. Daarom was er naar dit nummer een SMS verstuurd.
Het feit dat het nummer pas ruim 1 week op mijn naam stond, dat ik iemand anders was dan de schuldenaar van 1300 euro (met naam en toenaam door mevrouw genoemd), was even niet van belang.
Mensen die mij kennen hadden op dat moment niet in mevrouw haar pumps willen staan.
Blijkbaar mocht de mevrouw het nummer schrappen uit de incassolijsten en dat deed ze ook direct (zei ze).
Daarmee vond zij dat de kous af was. Ze was trouwens wel goed getraind, telkens als ik me wat bozer maakte en haar onderbrak, zei ze….hallo mevrouw…ik hoor u niet….de verbinding is wel heel slecht…bent u er nog?
Zij mocht mij blijkbaar wel de naam vertellen van de mijnheer die de schuld heeft, ze mocht mij ook vertellen dat ze het nummer ging schrappen, maar ze kon en mocht mij niet vertellen namens welk bedrijf die onvoorstelbare lompe SMS verstuurd was. Dit in het kader van de privacy van de opdrachtgever.
Op mijn boze vraag waar ik een klacht kon indienen tegen deze manier van handelen en met name de lompe SMS, kreeg ik het standaard info@ email adres en het algemene postbusnummer.
Mail naar zo’n email adres en een papieren brief belanden natuurlijk ongelezen in het ronde archief.
Omdat KPN de provider en uitgever van het 06 nummer is, waren zij de tweede waarop ik mijn boosheid af reageerde. Ik weet dat 06 nummers schaars zijn, maar het nummer dat ik nu heb (telefoon gekocht op 25 augustus), is pas inactief vanaf mei 2014.
Dan vraag je om problemen, zeker als de vorige bezitter van dat nummer door een incassobureau (laat het er alsjeblieft maar 1 zijn) achter de broek gezeten wordt.
Waarom ik zo boos ben?
Welke club haalt het in zijn hoofd om zonder enige controle van gegevens een SMS te sturen met zo’n tekst? Ik ben goedgebekt en durf ook te bellen en door te vragen, maar niet iedereen is zo. Kom me niet met het excuus over de beschikbare hoeveelheid tekens, een beller is sneller!!
KPN valt hier wat mij betreft ook iets aan te rekenen. Zo vreselijk kort na het afsluiten van een nummer, slechts 3 maanden, het opnieuw uitgeven!
Doe dan op z’n minst een check of de vorige nummer eigenaar geregistreerd staat bij weet ik wat voor BKR achtig iets. Maar beter is natuurlijk, langer in quarantaine houden.
Incasso 2.0, je stuurt tot in de lengte der dagen onbeschofte SMS’jes naar niet gecheckte ontvangers en laat de nieuwe eigenaar van een telefoonnummer zelf de rotzooi opruimen.
Ik ben heel benieuwd wat me nog te wachten staat!