Super Sociaal – Elja Daae

Helaas de boekpresentatie vandaag moet ik missen, maar doordat er korte lijntjes zijn, ‘super sociaal’ zal ik maar zeggen, kreeg ik een pdf (inzage) exemplaar en kan er dus een beetje bij zijn.

Over Elja
Via Twitter en haar weblog (ooit echt 365 dagen bloggen) is zij al een aantal jaren mijn inspirator als het om gebruik van Sociale Media gaat. Als trekker van #blogpraat (jaja, samen met Raymond Snijders ) geeft ze telkens weer die kleine duwtjes om de blogdraad weer op te pakken.
Dagelijks werkt zij met grote en kleine bedrijven samen om hen te helpen het beste uit Sociale Media te halen.
Daarom was ik echt nieuwsgierig naar haar nieuwe boek Super Sociaal, want ook ik wil ‘super sociaal’ worden.

Inleiding en over ontstaan van het boek
In de inleiding geeft Elja aan dat bedrijven Sociale media gebruiken, maar nog steeds niet alles eruit halen wat erin zit


Als bedrijven zijn we weliswaar allemaal op social gegaan, maar we zijn ons niet socialer gaan gedragen.

Opvallend is dat het boek in de WE vorm geschreven is, het is dus geen vingerwijzing maar een zelfverwijzing.
Door de snelle ontwikkeling van sociale media en het feit dat bedrijven gewoon op de trein gesprongen zijn, is het steeds moeilijker om op te vallen en om aandacht te krijgen.

Dat is de strekking van het boek…..om super te worden in social moet je super social zijn. Het boek is geen handboek voor beginners met stappenplannen om een account aan te maken. Het gaat echt over de volgende (of betere) stap die je als bedrijf kunt maken. Daarbij is het helemaal niet belangrijk of je een groot bedrijf bent of een zzp’er. Er wordt in elk geval vanuit gegaan dat je niet meer ZONDER sociale media kunt.
(nou woon ik in Drenthe 😊…..)

Na de inleiding is het boek opgesplitst in vier delen.

Deel I gaat over het WAAROM van Sociale media
Vooral de aandacht voor algoritmes en goede content komen hier aan de orde.
Wat zorgt ervoor dat berichten gelezen worden en waarom is content (de juiste teksten op de juiste plek voor de juiste doelgroep) zo belangrijk?

“Om aandacht te krijgen, moet je aandacht geven.”

Bloggers weten als geen ander dat je een post moet eindigen met een vraag of dilemma, daarmee maak je reacties los. Want daar gaat het om…stoppen met zenden en starten met communiceren.
Voor je alles om gaat gooien in jouw social media plan, moet je dit deel wel even gelezen hebben.
Er worden 12 redenen beschreven om (als je dat nog niet deed) meer te doen met sociale media.
En prompt zie ik er 13 😊..oh wacht ….de laatste zijn persoonlijke kansen
Belangrijkste tips in dit deel: ken je doelgroep en Focus, Focus, Focus.
Gelukkig geeft Eja heel veel (afkijk)tips

Deel II gaat over de sociale media kanalen, (focussen om succes te hebben)

Heb je focus? Mooi dan kun je nu even spitten door de platforms die er zijn, waar zit jouw doelgroep en waar heeft die doelgroep het over? Ook de overwegingen van het soort content voorbij, gebruik je veel beelden (video) of niet.
Test ook platforms (mooie tip…niet met je eigen bedrijfsnaam) om te kijken of dat past bij jouw bedrijf en doelgroep. Echt even onderzoeken wat de waarde is en wie er aanwezig zijn, kost even tijd maar scheelt natuurlijk nog meer tijd omdat je bewuste keuzes maakt.
Als je dan een keuze (keuzes) voor een of meer platforms gemaakt hebt, pak het super sociaal zijn dan ook echt serieus aan. Rommelen is verleden tijd!
Gelukkig helpt Elja je in dit deel door de grootste platforms te beschrijven. Kritische noten worden niet geschuwd.

Deel III gaat over bereik, content en natuurlijk groei

Het lijkt logisch maar blijkbaar is dat het niet. Wie is je doelgroep? Dat is de eerste vraag die je moet stellen als je echt meer werk wilt maken van super sociaal zijn.

Wie het begrijpt…snapt het

In dit deel krijg je echt tips van de expert.
Van kleine tips als vindbaarheid of je email handtekening, tot wat meer actie vormen om socialer te worden en te groeien.
Ook de website van je bedrijf komt uitgebreid aan de orde.
Over content: Content is king en storytelling is koningin
Het deel wordt afgesloten met 11 tips voor super social content

Deel IV geeft handvatten over het sociale van sociale media.
Eerst staat Elja nogmaals stil het communiceren als mens. Hoe spreek je je doelgroep aan?
En daarna…hoe doe je dat dan?
Weer overzichtelijke genummerde tips, die je als vinklijstje zou kunnen gebruiken.

Slotoverwegingen
Ondanks het feit dat Social media geen hype meer is, geeft Elja aan dat er nog werk genoeg aan de winkel is voor bedrijven om SUPER social te worden.
Daar kan dit nieuwe boek zeker een bijdrage aan leveren.
Lekker Leesbaar en toegankelijk
Een afwisseling tussen informatie en doe-dingen.
Kopen? Dat kan HIER

Gefeliciteerd met het einde van jouw worsteling Elja!
Neem er een goede borrel op vanmiddag!

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.