Ik kan natuurlijk netjes in de omgeving van YouLearn, die de Open Universiteit gebruikt, een blogpost achterlaten, maar ja…waar blijft die post na afsluiten van de module?
Dus reflecteer ik even op de eerste module op mijn eigen weblog.
De micromodule: wat is online onderwijs is de eerste in een serie. In deze module wordt de basis van online leren, blended leren en een aantal termen die daarbij horen besproken.
Over de module
Korte compacte stukjes tekst worden afgewisseld met video’s waarin Wilfed Rubens en Marcus Specht bevraagd worden.
De module is lineair opgezet, maar je kunt overal bij en alles bekijken
Je hoeft dus niet iets af te ronden om verder te gaan.
De docenten die de modules begeleiden schreven na elke dag een reflectie (min dag 5) waarin samengevat is wat er in de verschillende fora gezegd werd. Hels karwei lijkt me dat.
Omdat ik deze module als opstapje zie naar meer en in elk geval naar meer inhoudelijke stukken, was mijn leervraag deze week te hoog gegrepen.
Hoe motiveer je deelnemers om terug te blijven komen naar de omgeving?
Ik moest mezelf er deze week echt heen slepen.
Deels omdat ik al snel overal doorheen klikkend gezien had dat mijn basiskennis meer dan voldoende was om deel te nemen. Misschien had ik daarmee al een valkuil te pakken?
Wat is het instapniveau van de deelnemer?
Kun/wil je dat vooraf meten?
Kun je niet verdiepend opdrachtvarianten/niveaus aanbieden?
Op dag 1 was de eerste opdracht je voor te stellen met een blogpost, wie ben je wat doe je en wat kom je halen?
Die wie ben je (naam) is overbodig, je account naam staat bij de bijdrage.
Ik grapte al ruim dat 1500 (aangemelde) deelnemers, best veel blogposts zouden produceren.
Op de eerste begeleide dag waren er ruim 250 mensen ingeschreven en 10% actief dus 25 blogposts :-). Valt mee dus.
Ik ken de statistieken van later in de week niet, daar ben ik wel benieuwd naar!
De dagen erna rolden meer blogposts binnen
Daarnaast werd voor uitwerkingen van opdrachten gebruik gemaakt van het discussieforum.
Hier kon je telkens een antwoord op een vraag/stelling/opdracht geven door een category (tag) te gebruiken.
Ik vond en vind het gebruik van enkel een plat forum niet fijn.
Nadeel is de hoeveelheid posts en het feit dat alles doorelkaar heen loopt.
Vooral omdat de module open staat en je dus elke dag iets kunt bijdragen is het a-synchroon, dat maakt het lastig.
Omdat het echt met planning te maken heeft zou ik denk ik gaan voor een: dag 1, dag 2 en dag 3 indeling.
Na dag 1 mag je nog meelezen maar niet meer meepraten, de boel gaat op slot.
Ik zag net (op zondag) nog nieuwe reacties op het forum met de vraag: hoe online is jouw onderwijs?
Ik snap dat natuurlijk wel. Iedereen is druk door de week (zeker omdat dit in en over onderwijs gaat).
Lastig is dat mensen die laat reageren toch werk steken in de module en de opdrachten. Maar wordt er op hen net zo fanatiek gereageerd als op diegenen die vanaf de eerste dag posten?
Hoe houd je dus ‘laatkomers’ bij de les en gemotiveerd?
Hoe zorg je dat ze denken… ik mis iets en daardoor eerder aansluiten?
A-synchroon is prima, maar wat mij betreft alleen als IK alleen moet werken en dus een module als 1 op 1 variant.
In de deze module was het: Ik leer alleen en niet samen.
Ik ga natuurlijk de volgende micro module volgen.
Want je leert altijd wel iets, ik ben echt fan van het bronnenmateriaal.
Wat is het belangrijkste dat je in deze module geleerd hebt?
Dat ik me nog meer bewust ben van wat wij deelnemers aandoen in online omgevingen 🙂
Het maakt mij als ontwikkelaar en aanbieder nog scherper op de vraag: hoe hou ik ze aan boord en hoe daag ik deelnemers uit?
Is er iets dat je naar aanleiding van deze module in je eigen onderwijs zou willen aanpassen?
Nog niet, ik denk dat we op een goede weg zitten en gebruiken in tegenstelling tot deze module meerdere werkvormen, dagen deelnemers uit, variëren en hebben ook afwisselende content.
Het maakte me wel bewust om nog eens te kijken naar het gebruik van fora en nog meer variatie in verschillende opdrachten.
Er borrelen allemaal plannen en ideetjes op, maar nog niet echt heel beschrijvenswaardig specifiek.