Reflecteren om te leren.

Ik grapte dit weekend dat ik mezelf afgelopen week kapot gereflecteerd heb en mijn emmer met feedback overloopt.
Dat is wat overdreven natuurlijk maar het was wel zo’n week.

Bij de stichting leerKRACHT is feedback een van de instrumenten die bij teams worden ingezet.
Feedback ontvangen en geven op een manier waardoor je er ook echt iets mee kunt doen, is niet eenvoudig.
Verbeteren door iets met de feedback te doen is natuurlijk de bedoeling.
Het wordt echter niet altijd zo gebruikt door de gever en niet zo ervaren door de ontvanger.
Vorig jaar schreef ik er voor het eerst over
Ook dit jaar werd (na een eerste mislukte poging) de 360 graden feedback uitgezet en door 9 mensen over mij ingevuld.

Kritische nootjes
Eigenlijk is het vreemd om als opdrachtnemer in een zzp rol op deze manier om feedback te vragen.
Niet bij alles natuurlijk, want er moet wel gemeten worden of je je opdracht goed uitvoert.
Kritischer ben ik geworden over vragen die met mijn ‘persoonlijke ontwikkeling’ te maken hebben.
Dat past niet in een relatie opdrachtgever/opdrachtnemer vind ik zelf, maar ik ben daar nogal rechtlijnig in.
Wanneer ik zelf iets over mijn persoonlijke ontwikkeling wil weten, start ik bij mezelf en vraag vervolgens anderen heel gericht om feedback.
Persoonlijke ontwikkeling is van mij en niet van de opdrachtgever.

Sommigen ervaren die persoonlijke feedback als een cadeautje, ik ervaar het als niet echt relevant voor het volbrengen van een opdracht.
Misschien is het wel relevant als lid van het team waarbinnen ik werk, maar dan nog vraag ik liever persoonlijk om de feedback.

Oh, en voor het geval je denkt, ze zal wel slechte scores hebben.
Alle scores zijn net als vorig jaar soms hoger dan ik mezelf inschatte, soms lager.
Juist doordat de invullers een verschillende rol ten opzichte van mij hebben, is het lastig echt te duiden waar de verschillen vandaan komen.

Open vragen
Wat ik altijd interessanter vind zijn de open antwoorden op de vragen wat zijn de sterke punten en wat zijn de verbeterpunten.
Vooral de bij de feedback op mijn sterke punten was ik aangenaam verrast dat rust, luisteren en meedenken daar meerdere keren in terug komt.
Ik heb dus echt geleerd dit jaar. Dat was namelijk mijn zelfgekozen ontwikkelpunt.
Bij de verbeterpunten herken ik ook mijn zwakke plekken, ad hoc, soms te gehaast en soms het grote geheel missen. Wat afstand nemen en boven de materie gaan hangen 🙂
Ik ben blij met deze feedback. Het is toch prachtig dat mensen de tijd en de moeite nemen dat voor je te doen?

Nog meer reflectie….
Als ik mezelf onder handen neem (of laat nemen) doe ik dat helemaal.
Afgelopen vrijdag heb ik een hele dag VIP coaching gehad in Karin’s Cottage.
Waarover dat ging en wat we daar besproken hebben hou ik voor mezelf.
Het was een pittige maar fantastische dag. Een hele dag werken aan ik-tijd 🙂
Ik heb er een aantal opdrachten van meegenomen en ben er al volop mee aan de slag.
Sommige uitwerkingen komen zichtbaar terug, daar ga ik over bloggen.
Andere uitwerkingen staan in mijn weer gestarte handgeschreven dagboek. (Heerlijk)

Hoewel zowel de feedback als de dag IK-tijd best confronterend waren, vind ik het echt zo waardevol.
We zouden dat allemaal best vaker mogen doen, terugkijken om vooruit te kunnen.
Hoe weet je anders waar je goed in bent en waar je beter in kunt worden?

Reflecteren zet mij aan tot leren en verbeteren.

1 reactie op “Reflecteren om te leren.”

Reacties zijn uitgeschakeld.