Vanmiddag genoot ik van een onderwijsteam dat vol humor, motivatie en overtuiging aan de slag ging met een eerste sprintplanning.
Naast Stichting LeerKRACHT ben ik ook betrokken als trainer bij Scrum@School.
Vandaag mocht ik voor de laatste aan de slag met zeer gemotiveerd mbo team.
Omdat ik zelf nog in een afrondend opleidingstraject zit, voelde het voor mij als een minitoetsing.
Het eerste dat me bij dit team opviel was de humor en het plezier dat zij met elkaar hebben. Zij vinden dat ook een van de belangrijkste kwaliteiten van hun eigen team.
Het was een van de eerste afspraken die ze vanmiddag met elkaar maakten: humor moet!
De eerste drie weken werd dit team door de theoretische stof van Agile werken en Scrum heen geholpen. Vooral door middel van een aantal spelvormen zetten ze de eerste stappen in Scrummen met het team
Vandaag stonden we vooral stil bij kwaliteiten in het team en het maken van afspraken met elkaar.
Welke kwaliteiten heb ik?
Wat heeft het team nodig?
Welke afspraken maken we met elkaar?
Wanneer is iets ook echt AF en hoe ziet dat er dan uit?
Wanneer gaan we aan de slag?
Hoe plannen we ons werk (naast alle andere taken die een team heeft)?
Het was echt genieten om te zien dat een team elkaar vertrouwt, een betrokken opleidingsmanager heeft, het veilig is en men respect heeft voor elkaar.
Scrummen is bijzaak maar kan teams helpen om inzicht te krijgen in hun werk.
Het helpt hen bij prioriteiten in hun werk te stellen en vervolgens weloverwogen keuzes te maken.
Meer is het niet, ondanks de termen en gebruikte taal.
Na zo’n middag ben ik heel blij dat ik in de periferie van onderwijs mag werken
Dat ik teams dat hele kleine duwtje mag geven in de regie nemen en dat er vooral over onderwijs en onderwijsambities gesproken wordt.
Zo lust ik er nog wel een!