Op mijn naam bestellingen gedaan…..prutzooi

Afgelopen vrijdag had ik een ‘we hebben je gemist’ kaartje van DHL in de bus. Pakketje was afgegeven bij buren verderop in de straat. Dat vond ik al gek, want ik heb zowel de DHL als de postnl app en geef daar bij melding dat er iets aankomt aan wat er met het pakje moet gebeuren.
Nooit geef ik aan dat het naar de buren moet, daar hou ik niet van.

Met het kaartje in de hand en nieuwsgierig als de pest naar de buren. Ik verwachtte een klein pakketje (misschien een spontaan cadeautje van iemand), maar ik kwam er bedrogen uit. Drie loeigrote en zware dozen waren op mijn naam bezorgd.
Ik zou drie pannensets gekocht hebben bij de firma Klingel (waar ik tot vrijdag nog nooit van gehoord had). Ook zaten er drie vette rekeningen in de pakketten, want eea was besteld met achteraf betaling. Een volle gang en hup aan het geregel.

De klantenservice

Een uiterst vriendelijke medewerker van Klingel was samen met mij verbaasd en de verontschuldigingen bleven dan ook niet uit. Het meest eenvoudig was het, om de dozen opnieuw te bestickeren en in de auto te gooien om ze naar een DHL afhaalpunt te brengen.

Dat ga ik dus NIET doen! Ze komen ze maar halen. Ik ga me geen breuk sjouwen en administratieve rompslomp op de hals halen. In het systeem werd een terugbelverzoek aangevraagd.

Vanmiddag nog maar eens bellen met de klantenservice (de eerste lijn is een callcenter, daarna mag je pas verder in het belspel). Nogmaals het probleem uitgelegd (wat niet helemaal gesnapt werd) “Bent u verhuisd van waterkamp naar?” ….. en vervolgens een vriendelijke dame waar ik eea nog eens mee doornam.
Ze wilde mijn emailadres hebben (en dat heb ik niet gegeven, dan zit ik in het systeem, waar het nu juist fout gaat). Ik vroeg met welk emailadres en telefoonnummer er op mijn naam een account aangemaakt was….waterkamp10@hotmail. com zonder telefoonnummer.

De fout zit wat mij betreft dus echt bij Klingel. Hoe kan het toch zijn dat je op iemands naam dingen op achteraf betaling kunt bestellen zonder een gedegen check?

Anyway, al pratend kwam de mevrouw erachter dat er nog 3 pakketten (ook weer pannen) onderweg zijn. Fijn, de gang staat al vol.

Het zit me niet lekker
Is er een persoon die een hekel aan mij heeft en me een streek wil flikken? Of is het een ontevreden klant van Klingel?
Als dit kan, wat kan er nog meer?

Mijn acties:

  • Een briefje aan de voordeur waarin nadrukkelijk aangegeven staat dan DHL geen pakketjes mag afgeven bij de buren en dat er sprake is van identiteitsfraude. Ze moeten aanbellen en als ik niet thuis ben, alles direct terug naar Klingel.
  • Een nieuw blabla mailadres aangemaakt en daarmee gemaild naar het hotmail adres. In no-time de melding dat het account niet bestond.
  • abuse @ microsoft een mail gestuurd, per slot van rekening wordt het mailadres gebruikt om een account aan te maken (met mijn naam en adres) dus dat is tegen de regels.
    (Je snapt het al, een Engelse bevestigingsmail met een link naar het forum) Ik verwacht dat er niets mee gedaan wordt.
  • De politie ingeschakeld, ik ga (ondanks de nihil kans dat er iets opgelost wordt) aangifte doen van identiteitsfraude. Echt een heel leuk gesprek met oom agent gehad, ik weet niet hoe hij eruit ziet, maar ik ben verkikkerd op hem.

Kom me niet aan met tips
Nee mensen, ik ben niet dom….dus als er iemand komt aanbellen dat er een bestelling verkeerd bezorgd is, geef ik niks mee (als ik de deur al open doe, waarschijnlijk niet).
Tips als je moet ook minder onvindbaar zijn online, zijn gelul. Vroeger was ik ook gewoon vindbaar in het telefoonboek. Dat de KVK mijn gegevens ooit aan Google verkocht is nu niet meer terug te draaien.
Het is niet mijn emailadres of telefoonnummer dat gebruikt is
Als je met het verhaal komt dat je kunt checken of je op gehackt  lijsten stond, ja dat weet ik, ik sta erop en ja ik heb mijn wachtwoord nog veiliger gemaakt.

We moeten de slachtoffers niet steeds gaan vertellen wat ze niet hadden moeten doen.
We moeten de misbruikers bij hun kladden (laten) grijpen en wat mij betreft ook altijd aangifte doen.

Het maakt geen bal uit of het opgelost wordt….als het ooit tot een zaak komt zijn zoveel mogelijk bewijzen handig en de statistieken zijn wat mij betreft ook gewoon handig. 

Zolang je nog online kunt bestellen met achteraf betalen (wij wilden al dat gemak), zonder gedegen check, blijft dit gebeuren. Op de wetgevende macht hoeven we in dit geval niet te wachten, laat er eerst maar eens een kabinet komen,

Hang op, klik weg, bel uw bank

2 reacties

  1. Sjee zeg. Klinkt bekend en dit gaat een ding worden. AI haalt nu al profiel fotos van Internet om zo met gezichtsherkenning zaken te openen. Ik neem nu al in lessen mee. NOOIT je gezicht als profiel foto. Neem een avatar. Ik zelf ben door META op lijst gezet. Iemand doet zich daar voor als Eric. En daar kom je niet eens bij een Helpdesk etc terecht

Reacties zijn gesloten.