Op afstand maar toch dichtbij

Aan de hoeveelheid webtools, apps en cloud-omgevingen zal het niet liggen. Elk huishouden heeft internet en elke school heeft wel online lessen, methodes en platforms waar gebruik van gemaakt wordt. Jammer genoeg zie ik na het opzetten van de padlet al dat iedereen die wat over onderwijs weet de wereld overspoeld met tools en links.


De uitdaging
Ik denk dat de uitdaging ligt bij doordacht kinderen
betrokken te houden. Contact met hen te hebben
en te volgen wat zij doen


We schieten in een ad-hoc modus.
Ik denk dat we (als digibeesten die wel op Twitter, Facebook enz aanwezig zijn) collega’s kunnen helpen met de didactiek, wanneer blijkt dat scholen sluiten.
Hoe? Door samen te werken, te delen en door didactische keuzes te maken.
Beter kleine stapjes zetten dan groots op je gezicht gaan!
Dus voor je in de ontwerpstand van een bijna online lesprogramma schiet;

Zorg voor afwisseling en knip taken, opdrachten op in kleine stukjes.
Zorg voor analoge opdrachten en probeer niet ineens alles digitaal
te doen

Een basis dagplanning met met wat kleine oplossingen helpt je misschien.
Wanneer je eerst een soort raamwerk bedenkt, kun je goed met een dagplanning werken. Zorg voor ‘zwarte gaten’ (dan moeten leerlingen regelmatig even kijken wat er gebeurt)

Hoe zou dat er dan uit kunnen zien? (groeidocument)
Disclaimer

  • Ik geef een aantal suggesties (ook voor tools) maar dat kan van alles zijn, als jij betere of andere gebruikt.
  • Ik ben geen vakdocent, dus context moet je zelf in- en aanvullen.
  • Ik heb ook geen zicht om de omgeving waarin leerlingen gevolgd worden en welke methodes er gebruikt worden. (Ik zag dat schoolpoort de deuren wijd open gezet heeft zodat kinderen thuis kunnen inloggen)
  • Laten we de AVG even iets minder streng hanteren, wel oppassen maar soms breekt nood wet.
  • Natuurlijk is de dagplanning pas werkbaar vanaf groep 4 of 5. 

Voorbereidingen vooraf

  1. Zorg dat, als je links naar tools/pakketten gebruikt, deze ook beschikbaar maakt op papier
    (maak 1 pdf om te downloaden bijvoorbeeld)
  2. Tip: (indien mogelijk)
    Maak een goodybag met daarin de uitleg wat je gaat doen (de QR codes en links), schriftjes, potloden, stickertjes voor leerlingen.
  3. Zorg dat jij alvast alles wat bruikbaar is verzamelt (Wakelet bijvoorbeeld).
  4. Neem even de tijd om de spullen bij elkaar te zoeken, te testen en op te knippen in activiteiten van max een uur.
  5. Het is slim om vanuit een verhaal of thema te werken. Kies zelf voor een week- of dagthema.
  6. Elke dag een thema is mooi om als kapstok te gebruiken voor de tussentijdse opdrachten waarmee ze aan het eind van de dag en uiteindelijk aan het eind van de week aan de slag gaan.

In onderstaand voorbeeld beperk ik het gebruik van tools tot 3.

1. Trello
2. Padlet
3. Je kunt eventueel ook kijken naar linoit.com als prikbord en vraagbaak.
Al deze tools vergen geen account van de leerling, alleen voor jouzelf.
4. Een opslagplaats voor de leerlingen van hun tussentijdse materiaal
(online of op vaste werkpek thuis)
Noot: De standaard omgevingen als Gynzy, Snappet, Lesmateriaal worden niet als tools gezien,

Planbord als basis
Ik heb een voorbeeld Trello bord gemaakt om als planbord gebruiken (jij bent de eigenaar) leerlingen lezen mee.

Daarin maak je 5 kolommen.

  • Kolom 1: algemeen (wanneer kunnen ze je bellen, mailen, chatten, videobellen?????)
    Algemene school info, update van nieuws enz.
  • Kolom 2: activiteiten
    Hierin staan alle dingen die je die dag van de leerlingen verwacht.
    Niet te specifiek (en misschien later aanvullen met checklist of uitleg)
  • Kolom 3 Te doen
  • Kolom 4 Bezig
  • Kolom 5 gedaan

Geef bij de leerlingen aan dat dit de plaats is waar ze starten en alle informatie vinden.

Wanneer je start met een activiteit sleep je deze naar te doen.
(en als ze aan de slag gaan zet je die op bezig en daarn op gedaan).
Leerlingen die iets later inhaken zien zo in een oogopslag wat de stand van zaken is.

Weekopdracht
Geef leerlingen een langer doorlopende opdracht voor meerdere dagen.
Deze staat bovenaan in kolom 2
Suggesties:
1. Verzamel foto’s
Daarmee maken ze dagboeken
2. Verzamel objecten (klein moet in een doos passen)
Daarmee maken ze laten een foto verhaal
3. Verzamel/maak geluiden.
Daarmee maken ze een hoorspel
4. Maak doodles/dagtekeningen
Daarmee maken ze een getekend verslag, boekje.

(Je ziet dat ik ze geen fotoś laat maken van zichzelf, leg daar ook even de nadruk op)

De laatste dag laat je leerlingen dan via het Trello bord door kleine opdrachten te geven een weekverslag maken.
Geschreven (in het schriftje van de Goodybag), Gefotografeerd, getekend, gesproken, gefilmd.

Je kunt het hier zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt
(afhankelijk van jouw digitale vaardigheden en die van de leerlingen).
Realiseer je dat ze geen vragen kunnen stellen zoals in de klas. Zorg dus voor heel specifieke opdrachten en links naar voorbeelden en handleidingen.

Een voorbeeld dag

  1. Start de dag online op een vast tijdstip.
    Tip: neem gewoon even een heel kort filmpje van jezelf op. Goedemorgen allemaal en dan het thema van die dag inleiden.
    Sluit af met de opdracht om in te checken.
    De kinderen moeten inchecken of zich op enigerlei wijze melden.
    Je wilt weten hoe het met ze gaat en dat willen ze ook van elkaar weten.
    Dat kun je doen door elke dag een schoon padlet bord te gebruiken.
    Stel daar een vraag of geef ze een opdracht: zoek een plaatje dat past bij hoe het met je gaat.
    Geef ze daarvoor een half uur de tijd. Reageer op posts (en moedig kinderen ook aan)
  2. Stuur ze terug naar het Trello Bord
    (Dat kun je doen door op de padlet een post te plaatsen met de link)
  3. Activiteit 2
    Vraag leerlingen om een mindmap te maken over het onderwerp waar je die dag mee aan de slag gaat. Laat ze dat analoog doen en een foto delen.
    Daar hebben ze 1 uur de tijd voor.
    Inleveren/delen kan natuurlijk weer op een padletmuur. (je hebt er 8 gratis)
  4. Activiteit 3
    Beloon de kinderen nu via de trello planner met een link naar een video, verhaaltje, of iets uit de goody bag
    Buiten spelen kan nu niet he?
    Laat ze even zelf wat doen en gaaf aan wanneer je weer verwacht dat ze op het Trello Bord kijken.
  5. Activiteit 4 en verder
    Je kunt nu als kleine activiteiten verwijzen naar jullie vaste online methodes.
    Vanzelfsprekend kun je op het Trello bord bij de activiteiten (pas op te doen zetten als je de opdracht specifiek maakt) links naar de methodes, oefeningen, uitleg videoś en meer zetten.

    Je kunt (om leerlingen ook met elkaar samen te laten werken, ook denken aan samen een online presentatie maken, samen in 1 document werken.
    Stel daarvoor wel de groepjes alvast samen en zorg voor een basisdocument.
    Die groepsindeling is weer een Trello Kaart (checklist toevoegen)
  6. Slotactiviteit
    Sluit de dag af met een filmpje van jezelf of waarin je samenvat en ze gedag zegt en aangeeft wat het dagthema morgen is en hoe laat je wilt dat ze inchecken.
    Laat leerlingen weer op het padlet bord een reactie plaatsen. Een emoticon en 1 korte zin bijvoorbeeld.

Nog even dit:

  • Zorg ervoor dat er maximaal 3 activiteiten op te doen in het Trello bord hangen.
  • Maak het programma niet te vol.
  • Wanneer je vanuit een basis als deze planning werkt kun je er telkens (de kolom gedaan, archiveer je per dag, de rest zou leeg moeten zijn).

Heb je hier iets aan?
Dan wil ik wel wat meer bedenken en aanvullen, maar jij bent de professional ik had zomaar een ideetje!
Oh, misschien ten overvloede, in de reacties liever geen tooltjes oplossingen en wat beter werkt. Dat kan op de padlet.

1 reactie op “Op afstand maar toch dichtbij”

  1. Pieter Pikaar

    Hallo Karin, kan jij mij vertellen wat het maximale aantal prikborden is op één Padlet? en kan ik dan de ;au-out veranderen bij een aantal van ca.60 prikborden =2 klassen ;). Ik hoor het graag.

Reacties zijn uitgeschakeld.