Onderwijs noodkreet: PokemonGoAway

Een gewone zaterdagmorgen in 1993

Er waren nog geen digitale camera’s, geen mobiele telefoons en geen Twitter.
Pap en mams sliepen (wannabe) uit en de kinderen doken in het gezinsbed om TV te kijken
De jongste zoon waggelde in zijn slaapzak rond. Zo’n dunne katoenen slaapzak waar hij (net als alle andere ontdekkende dreumesen) in kon lopen. Onder de slaapzak zat enkel een luier…hij was een maand of 14.

Hij was gek van JigglyPuff.

Voor de niet kenners…JigglyPuff is een Pokemon en die had een microfoontje. Hij zong de tegenstander in slaap en tekende vervolgens met een stift oogjes rond de slapende tegenstander. Waarom weet ik niet meer….maar er werd gezongen en getekend.
Mijn dochter had ook een microfoon (1,99 van Bart Smit) en we hadden een rommellade.  
In die lade zat een watervaste stift, een dikke zwarte stift.

Het heeft echt dagen geduurd eer de stift van de jongste zijn lijf was. Alles was ondergetekend…vooral die rondjes bij zijn ogen waren vaak en dik herhaald.
Ik zie nog zijn gelukzalige glimlach…’ikke is JigglyPuff’.


Een gewone woensdagmorgen juli 2016.
Er gebeurt hier nooit iets.
Nou ja, soms rollen ze een wietplantage op, sluiten ze een bordeel en is er een luidruchtig feestje. Maar buiten spelende kinderen is hier een zeldzaamheid.
Uit alle hoeken en gaten kwamen ze ineens: kinderen..op de fiets, hollend achter elkaar aan, zelfs vanuit een auto. Zomaar buiten, in het wild…kinderen!

Er zat een PokemonGo in de Heldammersingel!!

De PokemonGo gekte is fantastisch!
De vakanties zijn net begonnen of staan op het punt van beginnen.
6 weken lummelen achter de laptop of op de bank voor de buis is verleden tijd.
Naar buiten gaan we, met z’n allen Pokemons vangen!

Het is een subliem concept.
Maar direct kwam de vraag of iemand al 5 didactische toepassingen voor onderwijs bedacht had.


Een paar tips voor onderwijs om de hype het hoofd te bieden:

  1. Laat leerlingen hun telefoon uitzetten en inleveren voor de lessen beginnen.
    Stel je voor dat er in school een Pokemon gevangen kan worden. Wat als er een gevecht tussen JigglyPuff en Pikachu ontstaat in de klas?
  2. Sluit alle ramen en deuren en verbreek alle wifi verbindingen.
    Er zou zomaar een slimme leerling kunnen zijn die 2 telefoons heeft. 1 afpak nokia en een GoFone.
  3. Stel het speelkwartier uit en maak van tussenuren weer ophok uren.
    Leerlingen moeten gedurende de schooldag zo min mogelijk contact hebben met anderen buiten de schoolomgeving. Het zou vreselijk zijn als het schoolplein of de fietsenkelder een PokemonGym is.
  4. Stel gedragsregels op voor docenten die hun vrije tijd gebruikt hebben om Pokemon te vangen.
    Het MAG NIET. Het is not done als een leraar kan meepraten over PokemonGo en de leefwereld van de leerling begrijpt. Direct schrappen uit het lerarenregister zulke mensen.
  5. Laat Jet en Sander NU contact opnemen met de makers.
    Gamen is verslavend. Het leidt af van de rekentoets. Er is door PokemonGo geen enkele interesse meer voor het primaire proces. Wat moeten die AR dingen in de lucht? Weg ermee…ze vervuilen het onderwijsklimaat!


Laten we vandaag nog een team wetenschappers inschakelen om te onderzoeken wat dit spel, het buiten bewegen en samenwerken doet met het brein van een kind.

De toekomst van de huidige generatie is in gevaar!

We moeten planmatig bedenken of deze ontwikkelingen van invloed zijn op het onderwijs.
We moeten nadenken hoe we dit didactisch kunnen inzetten en wat het leerrendement is.


Bij deze mijn eerste bijdrage aan de onderwijsdiscussie.
De eerste contouren van een model:



pokemon-food-pyramid

De Pokemon Voedsel Pyramide…voer voor onderzoekers misschien?