Onderwijs en onderzoek, zoek de verschillen deel 1

Gisteravond was ik voor de tweede keer bij de alumni bijeenkomst van de Master Leren en Innoveren (MLI). Heerlijk om met oud studiegenoten maar ook met andere afgestudeerden bij elkaar te komen om bij te praten. Wat heeft het jou opgeleverd, wat doe je met de opgedane kennis en wat wil je nu nog meer gaan doen?

De starters van de MLI van dit cohort sloten hun Wintercourse af. Zij hadden een paar dagen geploeterd over de eerste onderzoeksvragen, de afsluiting van de eerste onderwerpen en de eerste tranen, zuchten en vloeken geuit.
Iedere alumni had een papiertje met een naam van een startende MLI’er om eens uit te wisselen wat en hoe.
Ik kon op dat moment, met het sigaretje buiten samen met Sara Hoftekoesveld (mijn papiertje) niet genoeg benadrukken dat ze moet gaan genieten van het leren, de bronnen en de energie die je samen op gaat doen, dat doe ik bij deze.
Een beetje trots was ik ook op de manier waarop nu bij de MLI de portfolio systematiek vormgegeven wordt. Onze bijdrage in de studentenraad heeft vruchten afgeworpen.
Portfolio EN een criterium gericht interview! Zo mooi.
Ook mooi dat de docenten en management van Aeres zo open staan voor input vanuit de studenten.

Natuurlijk was het niet alleen kletsen en knuffelen, we moesten ook gewoon aan de bak.
We hadden de keuze uit drie sessies waar ofwel docenten ofwel studenten ons vroegen om mee te denken over een dilemma of de voortgang van ontwikkelingen.
Wat is er nu mooier? Met met elkaar weer aan de slag zijn.
Zoveel kennis en ervaring op alle fronten en uit meerdere disciplines bij elkaar om iemand te helpen met oplossingen of oplossingsrichtingen bij dat dilemma.

Ik mis deze vorm van samen leren!!

ResearchED 1
Vanmorgen zaten we om half negen in de auto naar ResearchED om die uitwisseling voort te zetten.
Morgen ga ik dieper in op de inhoud van de 6 sessies die ik bijwoonde.
Kreten van nu heb ik in een visual notes proberen vast te leggen.
Die is natuurlijk als je er niet bij was onbegrijpelijk (ik ben nog aan het leren)



Stellingen of vragen waar ik morgen over wil nadenken en schrijven

  • Practice what you preach, maar wat doen we dan leerlingen aan?  7×50 minuten zendingssessies?
  • Leren en kennisdeling kan alleen in een veilige leeromgeving
  • Experts moeten niet afgeven op anderen en op specifieke personen om hun verhaal kracht bij te zetten.
  • Geen enkel model, geen enkele theorie of bewijs mag een onderwijsreligie worden.
  • Een vraag is geen aanval maar nieuwsgierigheid
  • Death bij Powerpoint is wel bewezen.

Maar bovenal: wanneer er zoveel toppers, onderzoekers, lerenden en ontdekkenden uit zoveel disciplines en vanuit zoveel invalshoeken bij elkaar zijn…..waarom is er dan zo weinig ruimte om daar gebruik van te maken?