Een of twee keer per jaar pleeg ik (groot) onderhoud aan websites die niet al te actief zijn.
Onderwijsmomenten.nl en Onderwijswijven.nl bijvoorbeeld.
Edubloggers.nl is er ook zo een.
Ik check steekproefsgewijs de RSS feeds en de activiteiten van Edubloggers. Is een weblog nog actief en bestaat de site nog, bijvoorbeeld.
Willem Karssenberg is ooit begonnen met het verzamelen van de Edubloggers en heeft inmiddels heel veel extra velden aan de lijst Edubloggers toegevoegd.
Ik heb daarna edubloggers.nl gemaakt om alle blogs zichtbaar te maken.
De rss feeds van de vele weblogs via feed.informer.com worden weergeven op de site onder verschillende koppen.
Herhaaldelijk vraag ik me af of het bijhouden van al die sites en feeds zin heeft, is het niet een beetje mijn hobby en verder niet?
Natuurlijk is het jaarlijkse Onderwijswijven etentje en het Edubloggersdiner heel erg leuk, vooral omdat we elkaar daar echt zien (en zoenen), maar wie heeft er verder iets aan die sites?
Na de steekproef van vorige week ben ik sterk aan het twijfelen of het wel zin heeft om al dat werk te blijven steken het bijhouden van edubloggers.nl
De site wordt niet heel erg veel bezocht en vaak zijn het dezelfde Edubloggers die zichtbaar zijn in de feeds omdat zij actief blijven bloggen.
Bijna niemand van de aangemelde Edubloggers geeft wijzigingen of meldt zich af wanneer ze stoppen met bloggen.
Het verbaasde mij vorige week dat mensen die “mediawijsheid” propageren hun site zo weinig aanpassen.
Ik zag veel niet up to date profielen (over mij), verdwenen foto’s, geen actuele informatie en geen actieve weblogs.
Dit maakt dat ik me afvraag of het niet slimmer is de site alleen te linken naar formulieren van Willem Karssenberg (die zo handig is dat alles geautomatiseerd is) en de aankondiging van het Edubloggersdiner. Verder laten voor wat het is, of ooit een multisite met subdomeinen om echt meerdere edublogs te verzamelen.
Een greep uit de dingen die ik tegenkwam (vanzelfsprekend zonder links en namen van de site).
Een andere reden dat ik twijfel over het vrijwillig en op eigen kosten blijven bijhouden van onderwijsgerelateerde sites is de toon die heerst als het gaat over ondernemen in onderwijs.
Dat blijft mijn pijnpunt wel een beetje. Als ik de boze Tweets en Facebookposts voorbij zie komen over mensen die geld verdienen door diensten aan onderwijs te leveren, denk ik, zoek het maar uit en doe het lekker zelf.
Misschien gewoon maar aangeven; Ter overname aangeboden: onderwijsmomenten, onderwijswijven en edubloggers
Eén reactie
Hallo Karin,
Herkenbare activiteit in een digitale wereld. Het starten van een website gaat meestal snel maar het om het zinnig actief te houden vraagt tijd. En dan gaat het ergens mis.
De website edubloggers.nl heeft in mijn ogen wel een functie naar ‘de buitenwereld’ maar dan meer als springplank dan als website met informatie. Zelf heb ik de verzamelde feeds wel eens bekeken maar heb uiteindelijk en aantal sites in mijn eigen feedly gezet. Dus ook met weinig bezoekers heeft deze site denk ik wel bestaansrecht.
Over de ander twee heb ik geen mening. Deze zitten duidelijk niet in mijn blikveld.
Hoop dat edubloggers.nl in een of andere vorm blijft bestaan.
Bernard
Reacties zijn gesloten.