Lief dagboek 6: De revival van bloggen?

Hoe was jouw dag? Na mijn effe piepen post van gisteren heb ik een onverwacht goede nachtrust gehad en een heel productieve werkdag. Met nog heel erg veel to-do’s die nog moeten deze week. Fijn wel…afleiding.
Ik merk dat ik dan ook social uitzet (nou ja….niet reageer) en ook de getallen “hoeveel zijn het er vandaag” laat voor wat het is.


Revival van Bloggen?
Sinds vorige week hebben Irene @Ipixtitude en Ton @zijperspace webloggerslijst weer wakker geschud.
Daarin staan zonder last of ruggenspraak blogposts (de RSS feed ervan) verzameld.
Vanmorgen zag ik dat ik niet de enige ben die bij het ontbijt weer teruggevallen is op het lezen van blogs in plaats van in de krant al dat vervelende nieuws.

Ik merk dat ik als ‘gouwe ouwe blogger’ (sinds 2007) heel veel heb aan schrijven in deze rare periode. Blijkbaar (gezien de groei van het aantal lezers) zijn de schrijfsels ook nog eens leesbaar voor anderen.
Nu mensen meer op zichzelf aangewezen zijn en sommigen ook wat meer tijd hebben, zou het zomaar kunnen dat weblogs weer gaan leven. Ik word er wel blij van.

En onderwijs dan?
We hebben net als de webloggerslijst al jaren de site edubloggers.nl, maar daar komen niet echt veel bezoekers. Dat terwijl ik zie dat ook daar de productie van blogs toeneemt.

Vorige week vroeg ik of er al een leraar op het idee gekomen was om te gaan bloggen met de klas. En daar reageerde Liesbeth Mol eigenlijk heel snel op. Jaaaa, lijkt me leuk!


Een experimentje en ik had voor mezelf de opdracht.
1. maak het de leraar makkelijk;
2. maak het avg proof;
3. maak het de leerling makkelijk.

Op wordpress.com is het aanmaken van een site een fluitje van een cent.
Ik ben redelijk ervaren en weet dus dat het kiezen van een thema handig is vooraf en met Baskerville 2 kom je er wel.
(Voorpagina, blogs in kolommen of grid).

De gouden tip
Je kunt bij het beheren van de site een ‘geheim emailadres” aanmaken.
Als dat ingesteld staat, kun je dus een email sturen naar de site. En die mail wordt een blogpost.

  • Onderwerp = titel
  • Inhoud mail = blogpost
  • WEGHALEN visitekaartje/disclaimer rommel.
  • Plaatje in de bijlage = uitgelichte afbeelding.
  • AVG proof want ik heb dingen als auteur enzo uitgezet.
  • Mediawijsheid, informatievaardigheden, schrijven allemaal in een klap.

Vandaag maakt ik een tweede site voor een groep 6.
En omdat ik er een stappenplan voor leerlingen bij maakte, is de hobbel niet zo heel groot.
Wie dit leest en denkt ik wil dit ook.
De eerste drie reageerders krijgen er een van mij en ja een beheerdersaccount want je weet:

Practice what you preach.

2 reacties op “Lief dagboek 6: De revival van bloggen?”

  1. Wauw wat een lief aanbid!
    Mijn 31 kanjers maken er graag gebruikt van en deze juf leert weer wat bij!

Reacties zijn uitgeschakeld.