Lezen, luisteren en Socrates

Afgelopen weekend was er een korte uitwisseling op Bluesky over lezen en luisterboeken.
Mijn vooroordeel was dat luisteren geen lezen is. Ik vond dat lezen iets anders was dan luisteren naar luisterboeken (mensen met een visuele beperking uitgesloten natuurlijk).
Ik vond er wel iets van….

Tegelijkertijd zat ik te bladeren in mijn nieuwe (papieren) boek: Socrates op sneakers en ik begreep al snel dat ik helemaal fout zat met mijn oordeel en de manier waarop ik vragen stelde.
Ikzelf ben een lezer van ebooks en papieren boeken. Luisterboeken en podcasts (is dat dan ook lezen?) kunnen me niet bekoren. Onderweg luister ik graag muziek en wandelen doe ik analoog…zonder hulpmiddelen.
Dat betekent echter niet dat ik mijn voorkeur ook moet uitdragen met de mening dat luisteren geen lezen is, terwijl ik dat eigenlijk nog nooit uitgezocht had.

Dus…..sorry, ik zat fout met mijn waardeoordeel bevattende vragen.

En….nu moest ik ook even uitzoeken hoe het zit met lezen en luisteren.
Wat ik her- en der op het wereldwijde web vond:

  • Logischerwijs is het luisteren van een boek voor mensen met dyslexie een uitkomst. Ze hoeven niet meer te puzzelen over een woord en kunnen zich dus focussen op de inhoud.
  • Als het over gewoon lezen gaat, maakt het geen verschil of je luistert of leest. Moet je echter intensief lezen of studeren, dan onthoudt je minder van een luisterboek.
  • In een boek kun je ook terugbladeren. Je kunt (als het over studeren gaat) ook geen lees- en studiestrategie inzetten. Het hangt dus vooral van het leesdoel af.
  • Lees je voor de lol of omdat iets je gewoon interesseert, dan maakt het geen verschil of je een boek leest of luistert.
  • Bij een studie zou je wel hybride kunnen lezen (dus luisteren en herlezen of meelezen).

Waar ik het meest nieuwgierig naar was of kinderen slechter leerden lezen als ze luisteren.
Nee dus, het maakt niet uit en soms is het zelf goed om als beginnende lezer een boek te luisteren, omdat je zo harder aan je woordenschat werkt. Wel is het belangrijk om kinderen te begeleiden in het bepalen van hun leesdoel. Wil je iets uit je hoofd leren…..of beter onthouden, dan pak je een boek. Wil je gewoon lekker voorgelezen worden en een spannend of mooi verhaal luisteren…niks aan de hand met een luisterboek.

Zo, ik ben dus genezen van een vooroordeel en heb weer wat geleerd.

Eén reactie

  1. Haha, prachtig! Wat leuk dat je hier een blog over maakt. Ik was een van de reageerders want “wat nou, luisteren is niet lezen?” 😉
    Ik ben een veellezer, en probeer ook altijd naast de boeken die ik luister gewoon te lees-lezen. Dat lukt mondjesmaat, maar sommige boeken moet je gewoon lees-lezen. Dan doe ik er maar veel langer over.
    En studie of leerboeken blijven inderdaad beter hangen als je ze echt leest.
    Leuk stukje dit, fijn om te lezen.

Reacties zijn gesloten.