Het leukste is, dat het lerarencongres niet vanuit de schoolsoorten denkt en dat dus deelnemers uit PO, VO, MBO en zelfs HBO door elkaar heen lopen. Dat viel me ook op in de workshops/lezingen/spreekbeurten, prima want dan lopen initiatieven ooit in elkaar over.
Ruim 1.500 mensen die ruim 150 workshops konden bezoeken op 1 dag en tussendoor ook nog eens eten en drinken en bijpraten in de Feesttent.
Een mooie dag, met weer mooie ontmoetingen en hernieuwde kennismakingen.
Ben ik inhoudelijk wijzer geworden? Nee, maar ik heb wel genoten van het verhaal van Jan Fasen en Ramon Moorlag over #agora. Ga er maar aanstaan, het roer om in Roermond. De vraag welke leraar er wil gaan werken, leverde een ja op van de meeste aanwezigen en nog mooier de verbinding naar 2 lerarenopleidingen die verder willen praten over samen optrekken.
Nog meer leuks, vernieuwends? Nou dat weer niet. Dat komt waarschijnlijk door mijn workshopkeuzes: professionalisering van leraren. Het verhaal van de Gelderse ROC’s die samen professionaliseren, de Hogescholen die flexibel maatwerk bieden voor 2e graders die 1e graads willen worden en het verandermanagement dat daarvoor nodig is…boden geen verrassingen.
Wat ik zelf erg lastig blijf vinden is de massa te volgen workshops, in een bioscoopopstelling en dan de verhalen, die in Powerpoint of Prezi staan, aanhoren. Frontaal en eendimensionaal.
Wanneer het nu goede en inspirerende vertellers zijn, zoals Jan en Ramon, maakt dat me niets uit…heerlijk.
Maar mensen die nog steeds vanaf een papier de geprinte sheets voorlezen, hakkelend en zwetend door een presentatie heen worstelen, is niet lekker. In de eerste plaats niet voor de sprekers, die wat mij betreft vandaag erg veel geluk hadden met het publiek, we waren allemaal erg lief.
De organisatie kan niet van tevoren screenen op kwaliteit van presentatoren, maar ik wil volgend jaar best even een workshopje geven: test je presentatie op een andere machine (dat met flimpjes die het niet doen), plak bij meerdere presentatoren de boel toch in 1 presentatie, maak contact met je publiek, lees niet voor en wissel eens wat af met interactieve vormen.
Natuurlijk ben ik de kritische kijker, maar dat mag want: de onderwijscooperatie heeft dit lerarencongres geaccrediteerd om als scholingsmoment op te nemen in je lerarenregister. Dan mag je verwachten dat het principe practice what you preach ook hier opgaat, kwaliteit dus.
En nee, ondanks de massa keren dat ik hoorde dat het lerarenregister zo fantastisch is geloof ik er nog steeds niet in.
Ik geloof wel dat deze dag een heel goed voorbeeld is van vraaggestuurd professionaliseren, netwerken en samenwerken.
Hulde Onderwijscoöperatie!
Tip: volgende keer bloggers uitnodigen om verslag te doen 🙂