Gelanceerd met toeters en bellen tijdens de NOT. Allereerst wil ik voorop stellen dat ik een fan ben van Ronald Plasterk, hij doet tenminste iets en weet dat internet bestaat. Luistert ook soms en waagt een poging tot kennisdeling. Deze post gaat dus niet over hem!
Waar ik me wel over verbaas is dat de adviseurs, kenners en organisaties die hun naam verbinden aan DE WEBSITE (daar gaat het over) Leraar24 van een open internet dat op gang is Web 3.0 te worden ons terugwerpen naar het prille Web 1.0 stadium. Daar waar er gesproken wordt over persoonlijke en open leeromgevingen dit een dichte passieve betonnen muur is. Een verwijt dus ook aan de “bouwer” van deze website, die vast een paar stuivers gekost heeft. (heb de broncode ook bekeken ja, html en javascript)
Wil je een rijtje argumenten waarom ik de site niks vind?
- Allereerst mijn grootste ergernis, waar is de interactie? Ik mag een mail sturen als ik een idee heb of een leuk videootje. Is deze site soms een werkgelegenheidsproject, zodat mensen de hele dag e-mails kunnen beantwoorden?
- Waar is de RSS feed?
- Waar is het forum waar ik mijn vraag aan medeleraren kan voorleggen? Zijn de beheerders bang voor geenstijlers of BONners, een goed online netwerk met gedegen moderatie is zelfschonend, kijk naar het succes van Wikimedia of zelfs Twitter.
- Als we kennis mogen delen en alles is gratis, waar is de embedded code bij de video’s dan?
- Er bestaat zoiets als Creative Commons, waar je materialen deelt, verrijkt en weer opnieuw deelt. Van uitgevers begrijp ik dat ze dat geen warm hart toedragen maar leraar24 zonder Creative Commons is ondenkbaar.
- Waar zijn de voorwaarden waar in de disclaimer naar verwezen wordt? Die disclaimer zelf is om te huilen, ik mag niks en omdat ik niks mag mag ik ook achteraf nergens over zeuren.
- Leraar24 is voor en door docenten, alleen de docenten Nederlands zijn zeker niet betrokken geweest bij het schrijven van de disclaimer. Voorbeeld: slecht na schriftelijke goedkeuring, komma’s voor het voegwoord en…alleen al de eerste alinea.
- Tabje links dan maar: Youtube staat er mooi tussen maar waar is Teachertube, Foodtube, Vimeo, Slideshare, heb er nog wel een paar, als ik dat daar maar kon delen.
- De site is bedoeld om leraren van dienst te zijn, maar we leven echt in 2009, dunne leraren hebben dikke boeken nodig…geldt dat ook voor digitale geletterdheid?
Ik stop ermee, ben eigenlijk best verdrietig, ook over Kennisnet, SBL, Ruud de Moorcentrum en Teleac….zij verbinden hun naam er aan en zouden beter moeten weten.
Keek net nog even bij het vorige gelanceerde project: wikiwijs….helaas ben niet uitgenodigd om mijn kennis daar te delen, dat kan alleen voor genodigden.
Trouwens, ik wil de dag achter de schermen niet winnen.
0 reacties
Hoi Karin,
Kijk even op http://digischool.kennisnet.nl/community_vz/nieuws
Ik ben dan wel communitymanager, maar dat neemt niet weg dat ik kritisch mag zijn, toch?
men leest het commentaar blijkbaar wel. Net even gekeken en op de Homepage van leerar24 ……. RSS feeds voor PO, VO en MBO
Als men nu nog gaat sleutelen aan die disclaimer versie 0.1 gaat het in ieder geval een beetje in de goede richting.
Waar ik in het bijzonder over struikel zijn de idiote regels t.a.v. Bijdragen van gebruikers.
Bij “Doe mee” praat men over delen met collega’s, maar als je dat doet ben je het kwijt, mag Leraar24 (vreemde naam overigens) er mee doen wat ze willen (inkorten, opsplitsen, elders gebruiken)). Ik vraag me zelfs af wat er gebeurt wanneer je het originele materiaal (waar je nu de rechten van afgestaan hebt) ergens zelf publiceert. Schendt je dan de rechten van Leraar24?
Mijn idee rond “delen” ligt meer in de lijn van Creative Commons (aanpassing mag) , maar misschien moeten we dan wachten op Leraar25.
Wat een spannend artikel!! Ongelooflijk sterk! Ik schaar me aan jouw 2.0-zijde, wil helemaal met jou meevoelen. Ook al heb ik jouw expertise niet, Karin, ook als gewone blog- en wikigebruiker kan ik je opmerkingen heel goed kaderen.
Even die leraar24 getoetst op de webrichtlijnen, welke vanaf 2010 Europees gaan gelden voor alle overheidswebsites
http://www.webrichtlijnen.nl/toetsen
toch nog 40 goed van de 47
Blijf websites toetsen ivm voorleesfunctionaliteit, leesbaarhied voor slechtzienden etc.
@Jan Floris, volgens mij zij webrichtlijnen iets heel anders dan waar ik over het heb, maar wel een leuke site
Karin, misschien heb ik het niet goed toegelicht. Op die site mbt webrichtlijnen (Europese afspraken voor websites van de overheid) staat een heel mooi automatisch toets-instrument. als je de site leraar24 hier toetst, dan voldoent de site leraar24 zeker niet aan de gestelde normen. Je kunt elke willekeurige site hier toetsen. Het toetsen met dit moie instrument helpt ontwikkelaars een nette site te maken, die o.a. toegankelijk is voor blinden, slechtzienden etc. We zouden deze toetsing ook op onderwijssites vaker moeten toepassen.
Goed geschreven Karin. Erg verfrissend om te lezen dat er ook nog gewoon kritiek geuit wordt op hetgeen organisaties presenteren. Dat is een groot voordeel voor ze omdat het de goedkoopste ‘tests’ zijn die je kan vinden en waarschijnlijk ook de eerlijkste. Overigens loopt de site ook niet echt lekker in Firefox… Klein detail wellicht maar daar erger ik me nu weer aan.
@jan Floris, sorry voor de spraakverwarring, snap het.
Gelukkig zijn er de verslagen bij mijn leermeesters … Kan ik toch een stukje neusje van de zalm meegenieten …
Sorry. Ik vind dit echt een flinterdun betoog. Waar zijn de argumenten?
Je gilt keihard om een RSS Feed, een forum, een ditje, een datje Komop zeg. Eerst roepen dat deze site zoooo 1.0 is, en dan vragen om een forum? Dat is een beetje tegengesteld.
Met een aantal zaken ben ik het wel eens. De disclaimer is geen goede zaak. Toch zou ik iets meer argumenten willen zien (ipv simpelweg roepen ‘waar is dit en waar is dat). En misschien zou je dan ook wat positieve punten kunnen belichten. Dat maakt jouw betoog alleen maar sterker…
@michel, de RSS feed is er inmiddels dus dat argument komt voor een klein deel te vervallen. en waarom zou ik argumenten aandragen en betogen schrijven?. Jij regaeert alleen in de strekking van ditjes en datjes, ook wat vaag. Op http://www.trendmatcher.nl kun je trouwens meer lezen over de disclaimer in de reacties. Vanzelfsprekend zal ik bij aanpassingen van de site of foute argumenten hier mijn kritiek nuanceren of intrekken. Jij als webdesigner zou toch ook moeten beamen dat het geen voor en door docenten, interactieve site is. Of vind je e-mail sturen naar een @info adres interactief? De tip van @Jan Floris is er trouwens ook een die niet door mij bedacht , maar zeer valide is.
@Michel: Ik had van jou verwacht dat je dit enigzins wel zou begrijpen als webdesigner.
Laat ik het zo zeggen. Even niet over web1.0, 2.0 of what ever. Dan kunnen we je vermeende “kritische” blik op web2.0 ook buiten beschouwing houden.
Als ik het goed heb begrepen is Leraar24 met een doel opgezet. De professionalisering van docenten.. en door docenten. Nou… precies. waar is die interactie en kennisdeling dan? De aangeboden techniek maakt dat erg moeilijk.. en de gestelde voorwaarden maken het vrijwel onmogelijk. Daar hoef je verder geen hele betogen bij te schrijven, het is gewoon een geconstateerde feit. De site ziet er grafisch prima uit, maar er is erg slecht nagedacht over interaction design en usability voor het beoogde doel. Ik heb dan ook erg het idee dat het site is ontwikkeld door een typische ontwerper ala “als het er maar goed uit ziet”.
Daarbij mijn vraag. Waarom is een forum echt 1.0? Kom op zeg… wanneer houden we eens op met die modewoordjes en containerbegrippen. Het punt is dat de site een compleet sociaal aspect mist. Met een digitale folder bouw je geen community die kennis deelt. Een forum had een prima aanvulling geweest. 1.0, 2.0 of 3.0.. dat doet er niet toe. Met een leren schoen kan je misschien ook wel een spijker in de muur slaan… maar met een hamer gaat het toch echt wel beter. Je mag zelf bepalen of de site een hamer of een schoen is.
Karin haalt in haar blogpost een typisch voorbeeld aan van achterhaalde technologie (ze gebruikt hier de noemer “1.0” voor, maar dat is niet relavant) voor een goed doel. Goed doel, maar bedroevende uitvoering. Helaas is het in het onderwijs dit maar al te vaak het geval.
Voor nu kan ik op zijn geenstijls zeggen: FAIL!! en een dikke -1.
Mijn vraag is dan: Wanneer maken het onderwijs en de (online) mediasector nou eens goede goede verbindingen met elkaar? Met elkaar een goede bak koffie drinken kan eens wonderen doen.
@Jeroen, zo jij zat op de praatstoel, dank voor je lange reactie.
Ik zal hier in Putten de koffie klaarzetten, nu de onderwijssector nog binnen halen.
Reacties zijn gesloten.