Vanuit mijn netwerk (dank Roel Smabers) werd ik net voor Kerstmis benaderd of ik wat trainingen bij Toyota Material Handling .. wilde geven.
Gisteren en vandaag ben ik met ca. 50 heren en dames aan de slag geweest.
Omdat de stichting LeerKRACHT een aantal instrumenten gebruikt die in de “grote mensen wereld” veel ingezet worden, herkende ik natuurlijk de Way of Working banner direct.
Vooral Kaizen is bekend.
‘Kaizen betekent dat alle teamleden in de hele organisatie continu op zoek zijn naar manieren om de bedrijfsvoering te verbeteren. Alle medewerkers op alle niveaus binnen het bedrijf ondersteunen dit proces van verbetering. Kaizen vereist ook duidelijkheid ten aanzien van wat er bereikt moet worden – het stellen van heldere doelstellingen en targets voor verbeteringen. Het is in hoge mate een kwestie van een positieve basishouding, waarbij de aandacht eerder gericht is op wat er moet gebeuren in plaats van op wat er gedaan kan worden.’
Wil ik ook wens
Bij binnenkomst in het (prachtige gebouw) stond er een grote pop op een sokkel. Bij navraag werd ik uitgebreid geïnformeerd over de achterliggende filosofie.

De pop is een Daruma pop.
Het concept van de pop is, dat de eigenaar (in dit geval volgens mij het hele bedrijf) een van de ogen van de pop zwart kleurt als hij een doel stelt. Als het doel behaald is mag het andere oog ingekleurd worden. Door de pop zo zichtbaar op te stellen word je constant herinnerd aan je doelen en zou het je moeten motiveren om dat doel te behalen.
De pop is van papier maché en is aan de onderkant verzwaard, als je er een duwtje tegen zou geven komt ie altijd weer rechtop te staan. Helaas mocht ik het niet uitproberen :-).
Een beetje jammer is wel dat als je je doel behaald hebt en het tweede oog in mag kleuren, de pop ritueel verbrand zou moeten worden. (Zo doen ze dat wel in Japan).
Ik ga maar eens bij mijn cirkel voorstellen of we het Canvas (waarop we nu het “grote doel” laten beschrijven) kunnen vervangen door een Daruma pop. Ziet er toch veel leuker uit?
Openheid
Wat mij opvalt is de openheid en de bereidheid tot het delen van kennis en informatie. Met mijn bezoekersbadge op kan ik overal rondlopen.
Op elke vraag die ik in de grote hal stel aan mensen die er aan het werk zijn, krijg ik een uitgebreid antwoord.
Zo zag ik een vorkheftruck (heeft vast een mooiere naam) zonder bestuurder door de hal rijden. Op mijn vraag wat er gebeurde, kreeg ik een uitgebreide uitleg over sensoren die in de hal hingen en het kalibreren van de vorkheftruck om zonder bestuurder door een groot magazijn te rijden. Over banen die verschijnen en banen die verdwijnen gesproken.
Vandaag ga ik echt vragen of ik de magische ring even om mag. Als je de ring om hebt word je door een karretje gevolgd. Zo kun je door een magazijn lopen en orders verzamelen met lege handen.
Op naar Ede voor de volgende workshops (daarom deze blogpost ook in de ochtend, dan kan ik mensen laten meelezen als introductie op delen, netwerken en bloggen).
(Oh en de Daruma poppen, groot en klein kun je dus gewoon online bestellen)
2 reacties
Wat leuk om te lezen dat je ons bedrijf zo open en transparent vindt. Ben ook trots om hier te mogen werken.
Erg mooi verhaal van je Karin. Na 2 weken hier werkzaam te zijn krijg ik hetzelfde gevoel. Mooie filosofie, openheid en mindset!
Reacties zijn gesloten.