Een van de lastigste dingen voor onze leerlingen/kinderen is het plannen en organiseren van schooltaken. Docenten geven huiswerk, repetities en overhoringen op. Er moeten projecten gedaan worden, er moet dus ook op een wat langere termijn gepland worden.
Start schooljaar en de agenda
Het eerste wat de ijverige leerling doet wanneer het rooster ontvangen is, dat (in eerste instantie met lokaalnummers) in de agenda schrijven.
Vaak wordt dat onder begeleiding van de mentor in de eerste weken van het schooljaar gedaan.
Waarschijnlijk is er naast een papieren rooster een leerlingvolgsysteem of een ELO (Magister, n@tschool, It’s Learning) waar niet 100% zeker is dat ALLE docenten daar alles in opnemen.
Een paar weken later
Vervolgens is er thuis paniek, geruzie en gemopper.
Heb je huiswerk?
Moet je niet aan je huiswerk?
Zou je niet eens gaan leren voor de repetitie?
Zal ik je overhoren?
Vaak is het 10 uur ’s avonds en slaat de paniek toe.
Maaaaaaam, kun je me even helpen? Pap, ik snap het niet.
Misschien helpt deze blogpost om het eens anders aan te pakken.
Zoals ik al eerder beschreef, ben ik net zo’n slechte plannen als de gemiddelde leerling.
Ook ik was een adhoccer en paniekkip.
Wat mij helpt?
Een planbord! Ik kan(ban)
Met een planbord waarop de taken (huiswerk, deadlines, repetities) per week staan en wat extra vlakken voor andere zaken, zou een leerling misschien iets meer overzicht hebben..
Een soort werkdruk overzicht dus.
Ga het gewoon eens proberen
(minstens 10 weken omdat er een gewenning moet zijn).
TIP: Laat ze het ZELF doen of doe het samen in een eerste opbouw.
Hij/Zij is eigenaar van het bord en is verantwoordelijk voor de inhoud.
Jij begeleidt enkel en stelt vragen.
Wat heb je nodig:
- 1 magneetbord/whiteboard (lange leve de Action en Xenos)
- Whiteboard stiften (nogmaals lang leven de Action)
- Post-its of (beter ivm duurzaamheid) herschrijfbare magneten (kijk eens hier)
- Gekleurd plakband (lekker zelf laten kiezen).
- Standaard magneten of afbeeldingen van terugkerende vaste activiteiten.
(Denk aan sporttrainingen en buitenschoolse activiteiten)
Richt het bord in eerste instantie (aanpassen kan altijd nog) ongeveer zo in:
AANPAK
Ga de eerste weken op zondagmiddag samen aan het bord en pak de agenda’s erbij.
(Ja ook de agenda van ouders bijvoorbeeld)
Hoofdvraag: Wat moet er deze week gedaan/geleerd/ingeleverd worden?
Dat wordt op magneten/geeltjes geschreven. (zo expliciet mogelijk) en over het bord verdeeld.
(In eerste instantie alles in de kolom te doen)
Stel in de eerste periode vragen bij de planning:
• als je donderdag een repetitie Engels hebt, waarom staat leren en overhoren dan niet op maandag of dinsdag op de planning?
• Ik zie dat je een presentatie moet geven, maar wanneer maak je die dan?
• Met wie doe je dat samen?
• Hoe ga je de informatie verzamelen?
De magneten/geeltjes worden zo over de dagen van de week verdeeld in het te doen vak.
De repetitie zelf hoeft natuurlijk niet als actie te worden opgenomen, alleen het leren en overhoren in de dagen voorafgaand.
HELP!
De enige keer dat je als ouder/leraar aan het werk moet is, als er een magneet/geeltje op HELP! staat.
Waarbij heb je hulp nodig?
Overhoren, uitleggen, publiek zijn?
Past dat bij mijn agenda?
Let op: HELP kan in de loop van de week natuurlijk meer geeltjes bevatten, let daar dus even actief op.
De loop van de week.
Gedurende de week verschuiven de magneten/geeltjes van het vak te doen, naar bezig en hopelijk gedaan.
Dat is echt een kwestie van wennen en even volhouden om dat consequent te doen.
Met name het vak gedaan moet even blijven hangen tot de zondag.
Allereerst omdat je daarmee kunt zien dat er echt veel gedaan is.
Maar ook om te leren dat er soms activiteiten in kleinere stukjes opgeknipt moeten worden
Je gebruikt gedaan ook om samen terug te kijken.
Ging dat goed en hoe kun je het de volgende keer beter of anders doen?
Heb je meer of minder hulp nodig?
En dan nog dit….
Kijk af en toe (minstens 2x per week), even samen hoe het gaat, is er meer hulp nodig?
Kijk of er nieuwe to do’s bij moeten en waar dan of dat ze geparkeerd kunnen worden.
Nieuwe repetities, overhoringen, projecten die verder dan 2 weken weg liggen kunnen op de Parkeerplaats, maar dat kan ook pas op zondag.
Huiswerk voor de nieuwe week en repetities die de week erop op gegeven worden (ik mag het toch niet hopen) moeten natuurlijk wel gelijk op de to do.
Natuurlijk kan dit ook allemaal digitaal met Trello bijvoorbeeld.
Maar dan is het net als met de agenda die in de schooltas zit…..het gaat pas knellen als het te laat is.
Visualiseren van activiteiten is gewoon slimmer (en vaak ook leuker).
Het zou best eens leuk zijn om ook eens op school te laten zien wat een leerling voor zijn/haar sokken krijgt.
Het is niet overal zo dat alle leraren met elkaar overleggen wat zij voor huiswerk geven en wanneer er een repetitie is, zo loopt een week snel vol.
Het Recept van het planbord kun je hier downloaden.
Laat even weten of het werkt en wat er anders/beter kan!