Nou gewoon, door allereerst studenten te straffen voor langstuderen, met onmiddellijke ingang dan wel te verstaan. Scheelt zo een paar duizend studenten vanaf 1 september, want die hebben over het algemeen al een aardige studieschuld en het inmiddels ook wel gezien met hun studie, te weinig tijd in de collegebanken of onbevoegden voor de klas.
Daarna bezuinig je 300 miljoen op speciaal onderwijs, die dummies daar, die met speciale aandacht in elk geval nog goed op hun pootjes terecht zouden kunnen komen, hebben wij in onze kenniseconomie niet nodig. Laat de scholen het onderling maar uitzoeken, prop 20 probleemgevallen in een bezemhok, deur op slot en sleutel weggooien.
Volwassenen die serieus omgaan met “een leven lang leren” die vanwege de crisis wel om moeten scholen, gezien de veranderende arbeidsmarkt, mogen straks ook zelf de 3000 euro schoolgeld dokken.
Je kunt beter in de WW of bijstand zitten, dat is namelijk een bezuinigingspotje bij een ander ministerie.
Nee, wat wij gaan doen om de kenniseconomie in stand te houden is centraal kennistoetsen, veel en vaak. Daar vraagt de maatschappij om. We gaan referentiekaders taal hanteren en vanaf de baarmoeder taaltoetsen, veel en vaak. Wij allen zullen taal op minstens referentieniveau 2F beheersen!
En door wie laten wij dat allemaal toetsen? Juist door CITO…..je weet wel die club die niet eens in staat is om de kinderen van groep 8 op drie cruciale dagen van hun schoolcarriere digitale toetsen af te nemen.
Het lerend vermogen van dit instistuut is NIHIL. Als mevrouw van Bijsterveldt nou eens goed wil bezuinigen zet ze die club als eerste op straat.
Misschien kan Twitter volgend jaar dienen als CITO toetsenbank….50 miljoen tweets per dag…24 uur lang…downtime…amper.
Oh, die wet BIO van 2006 die niemand kent, investeren in de ontwikkeling van docenten en daardoor kwalitatief goed onderwijs…tsss!
Eén reactie
Hoi Karin,
Een goede vraag. Ik heb daar dagelijks mee te maken in mijn werk. Ik adviseer o.a. ouders over onderwijsaanpassing voor hun kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafde kinderen. Je merkt vaak dat een kind zoveel potentieel heeft, maar door de manier van lesgeven en het ontkennen van het belang van onderwijs op eigen niveau zo’n kind helemaal vastloopt in het onderwijs. Stel je voor wat al die kinderen met een IQ van 145+ zouden kunnen bereiken bij de juiste begeleiding en onderwijs!!Al die Einsteins en Mozarts in spé die als ze geluk hebben met een VWO diplolma eindigen. Ik word daar regelmatig heel droevig van…
Reacties zijn gesloten.