Het kan zo eenvoudig zijn

Jij als vaste lezer weet, dat ik voor de tweede keer binnen twee jaar in de afhandeling van een overlijden zit.
In september 2020 verloor ik mijn keukentafellief en op 28 april overleed mijn moeder.
Dus hup, weer in de regelstand, voordat er tijd en rust  komt om het verdriet in het kwadraat te laten komen en te kunnen rouwen.

Bij de administratieve afhandeling van beiden heb ik mezelf regelmatig bijna dood geërgerd

Ergernis: 1) Aanstoot 2) Beproeving 3) Bezoeking 4) Chagrijn 5) Gekwetstheid 6) Geprikkeldheid 7) Geraaktheid 8) Grief 9) Handeling 10) Het aanstoot geven 11) Het aanstoot nemen 12) Het zich ergeren 13) hinder 14) Iets dat aanleiding geeft om zich te ergeren 15) Irritatie 16) Kwelling 17) Maaien 18) Misnoegen
[bron]

Waarom maken we het allemaal zo ingewikkeld?
Waarom maken bedrijven, diensten, kranten, telefoonaanbieders, energieleveranciers, verzekeraars, goede doelen stichtingen en de hele rimram van geldvragers, het de nabestaanden zo moeilijk om zaken af te handelen?

Natuurlijk gaat er heel veel gewoon goed, snel en eenvoudig, maar ik heb een hele grote ergernis en daar blijf ik jullie mee lastig vallen.

Organisaties moffelen het melden van een overlijden zo diep mogelijk weg op websites.
Ik schreef er al vaker over op zijlijner, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Ik ben van mening dat ALLE instanties waar burgers mee te maken hebben, een speciale pagina moeten hebben voor het melden van een overlijden.
Deze pagina moet vanaf de homepage vindbaar zijn en niet in submenuutjes of footertjes weggepropt worden.

Op die pagina staat,

  • hoe de afhandeling gaat.
  • welke documenten er nodig zijn om zaken te regelen
  • een link naar eventuele  formulieren waar ze anders drie dagen later ineens om vragen.
  • een rechtstreeks email adres: overlijdensdesk@
  • een rechtstreeks telefoonnummer waar je, als je belt GEEN keuzemenu hebt en een mens aan de telefoon krijgt.

Zo ingewikkeld is dat toch niet?

Juist doordat tijdens corona veel meer dingen online geregeld moesten worden en mensen (medewerkers) thuiswerken is er bijna geen doorkomen aan de keuzemenu’s, botjes en muzakjes.

Boeien zul je zeggen…..maar binnen twee jaar rond de 50 opzeggingen, afmeldingen en overschrijvingen regelen is al klote genoeg, maak het mensen dan gewoon een stukkie makkelijker.

1 gedachte over “Het kan zo eenvoudig zijn”

Reacties zijn gesloten.