Effe loos

Effectief is de juiste dingen doen
Efficiënt is de dingen goed doen


Peter Drucker

Herken je dit?

  • Je bureaublad zoveel fysiek als digitaal leeg willen houden, maar aan het eind van de week door de bomen het bos niet meer zien? Het hele blad staat vol met : effe opslaan of effe opschrijvenpapiertjes.
  • De kilometerstanden gelijk willen opnemen in de agenda, want de route staat er toch al in, maar dat niet doen.
  • De mailbox echt GOED opgeruimd houden en niet weer een nieuw mapje: AAA af te handelen of Parkeren maken.
  • Steeds een dag of twee dagen in de agenda blokken want de boekhouding, jaarstukken en BTW moeten nog. Vervolgens in die blokken toch weer afspraken proppen.
  • Keurig een KANBAN bord bijhouden maar vervolgens zonder dat de actie er op staat, toch iets anders gaan doen.

Weglekken van tijd/Verspilling
Een paar voorbeelden van afgelopen week

Iemand laat een reactie achter via de contactknop. Maar helaas is er een typefout gemaakt in het email adres, dus reageren mijnerzijds gaat gepaard met foutmeldingen.
Mijn tijd lekt weg, want ik ga op zoek naar de persoon, benader anderen die de persoon kennen en kan uiteindelijk na veel gedoe reageren.
Mijn actie had moeten zijn: jammer de fout is niet door mij gemaakt, dus de afzender moet nog een keer opnieuw de contact knop gebruiken.

Een paar LinkedIN verzoeken zonder persoonlijk bericht.
Mijn tijd lekt weg in het sturen van een bericht met een vraag, waarom zouden we verbonden moeten zijn. Uiteindelijk klik ik dan toch op negeren of accepteren. Wetend dat de personen in kwestie eigenlijk niet mij…..maar mijn netwerk willen gebruiken. Dat er ergens een derdegraads verbinding tussen staat en ze nu ineens tweedegraads verbinding zijn.
Mijn actie had moeten zijn: kijk op het profiel en bedenk zelf: what’s in it for me?

Een mail waarin verwezen wordt naar een persbericht in de bijlage
De bijlage ontbreekt en ik ga dat dan weer melden in een reply mail
Mijn actie had moeten zijn: weggooien die mail, want de fout zal ook door anderen wel gezien zijn. Een volgende mail komt vast wel, of niet.

Het zweet op de juiste rug.
Ook dat neem ik me steeds voor.

Mails met heb jij nog een keer dit, dat of dat voor mij
Kun je me nog een keer de inlog sturen
Wil je voor mij dat bestand nog een keer mailen
Mijn actie moet zijn: Duidelijk maken dat ik daar mee stop. Echt eerst zelf proberen

Laag op laag communicatie
Een appje met heb je mijn mail gelezen
Een DM van meerdere tweets met daarin verwijzingen naar de mail
Een gemist gesprek maar geen voicemail, dan toch terugbellen. Het moet anders en beter, want nu zit ik op zondag een blogpost te schrijven die daarover gaat.
Ook dat is weglekken, maar ook een reminder aan mezelf.

Slimmer en efficiënter werken, dus mezelf vaker de vraag stellen, moet dit NU of hoeft het helemaal niet? Wat als ik het NIET doe?
Meer tijd nemen om na te denken in plaats van altijd doen
Nee zeggen en dan ook nee doen
Over de schuttingmails teruggooien naar de eigenaar

Op naar de nieuwe week, wie weet gaat het me lukken.


One comment

  1. Goed zo! Benoemen is stap 1, uitvoeren stap 2! Je bent op weg.

    Enne, wat mijn vraag mbt wordpress betreft: je weet dat ik het als een dienst zie, niet als een gunst. Die vraag hoort niet thuis in je stappenplan

    Zet’m op deze week, zet je stappenteller maar aan!

Comments are closed.