Was er weer bij vandaag, de onderwijsdagen en heb me voor het eerst ook aan het hier gepubliceerde programma gehouden.
De eerste keynote van Curtis W. Johnson ging over (ik kan het niet Nederlands maken) Disrupting Innovation, naar aanleiding van het boek Disrupting Class (denk dat ik dat ga bestellen). Ik was het natuurlijk helemaal met hem eens dat het huidige onderwijs niet voldoet aan datgene wat de studenten willen, kunnen en mogen. Maar ik zat constant met een dejavuutje…waar en van wie heb ik nou hetzelfde verhaal een tijd geleden al gehoord? Boeken, lezingen, praten….daar verander je niets mee. Wat dat betreft was ik gelijk helemaal weg van het verhaal van de laatste Keynote spreker Michiel Muller…man man….naast een mooie spreker (letterlijk en figuurlijk) …hoppakee…Tango en Route Mobiel, ook een visionair doener en lefmens. Wat hij prachtig deed was de relatie naar onderwijs leggen als bedrijf. Goedkoop onderwijs is niet per definitie slecht onderwijs. Ook zijn boek, de ervaringen van een serial entrepreneur ga ik halen. Als we nou de Disrupting Class eens combineren met het boek van Michiel Muller…hebben we dan geen nieuw boek? Onderwijs overleeft alleen als we gaan ondernemen met lef?
Gevolgde workshops:
- TU Delft en Parantion (dank voor de USB stick).
Mijn vrienden 🙂 van Parantion hebben een mooie klus geklaard door te luisteren naar de klant. Door het inzetten van een een peer en self evaluation in projectgestuurd onderwijs en die mee nemen in de eindbeoordeling van een project (de groepscohesie) vind ik een veel mooiere vorm van beoordelen dan een cijfer voor een papiertje. Door Tu Delft bedacht en gemaakt door Parantion. - Een centrale infrastructuur voor digitaal toetsen….
Raar he…dat universiteiten en hoge scholen anno 2010 nog moeten gaan investeren in digitale toetsruimtes (we hebben het wel over lokaaltjes met 400 PC’s ofzo, maar toch…wat laat lijkt me).
Silvester Draaijer heeft de 2008 uitkomsten over digitaal toetsen vergeleken met deze week bevraagden…kansen te over voor digitale toetsing. Maar zoals alle onderwijsinstellingen koekeloeren universiteiten ook in hun eigen kont en worden alle wielen 10 keer uitgevonden. Mooi dat Alfred Hartoog daar vanuit Surf stappen gaat zetten om eens te verbinden en vinden. Kom maar in de Cloud, ook Paragin….ga die ontwikkelingen zeker volgen. - Leraar 2.0 en sociale media.
Ik ging hier naartoe omdat ik eens wilde zien hoe zo’n presentatie zou lopen. Ik ben zelf een aardige social media mens en heb een abonnement op de softskills nieuwsbrief van Jaap. Leuk, goede tips en een aanrader voor met name docenten.
Iets geleerd? Nope…maar ach dat hoeft ook niet in elke workshop.
Mijn vraag/kritiek op de hele dag eigenlijk…….waarom hebben we het nou steeds over studenten die het anders willen dan frontale inpompmomenten en zit ik de hele dag naar powerpoints met een frontale spreker te kijken. Als ik weer ergens gevraagd word om een workshop te geven…ga ik anderen laten werken….maar niet meer presenteren…daar leer ik niks van!
En weer de zoveelste conferentiedag met een brakke wifi/internetverbinding..
Maar de borrel, hapjes en het napraten/bijpraten zijn goud voor iedereen die een onderwijshart heeft, nu alleen zorgen dat de ZZP’ers en comemercielen met kleinere budgetten er Kennisnet en Surf eens van weten te overtuigen dat de meerwaarde van de presentaties op de kwaliteit en niet kwantiteit ligt!
2 reacties
Wie gebruikt hier nu Engelse termen? 😉 Ik vertaal disruptive innovation overigens altijd met ‘ontwrichtende innovaties’. Verder kan ik je laatste zin niet goed plaatsen als ik kijk naar je lovende opmerkingen over twee keynotes….
@Wilfred, ontwrichtende innovaties roepen bij mij gevoelsmatig iets negatiefs op en vind juist dat het woord disruptive postitief gezien zou moeten worden, het levert iets positiefs op in volgende fasen.
Voor wat betreft de laatste zin, keynote sprekers worden op vraag, hoor en wederhoor uitgenodigd tegen niet al te malse vergoedingen…presentatoren dienen voorstellen in en verdienen gratis entree….er zijn goede en minder goede presentatoren…die meting vind plaats na invullen van een evaluatieformulier…en die heb ik niet in hoeven vullen mbt de keynotes.
Reacties zijn gesloten.