Een niet al te luchtig doorkijkje

Op 17 oktober kreeg ik het verlossende woord: Gefeliciteerd uw bod is geaccepteerd. Ik had een huis gekocht. In maart verhuis ik terug naar Nieuwegein.
Ongeveer een dag genoot ik van de voorpret, want daarna kwamen de volgende stappen, die het feestje iets minder feestelijk maken.
Mijn eigen huis moet nog verkocht worden (de voorbereidingen zijn al begonnen) en ik wil een klein beetje hulp van de bank, zodat ik in de toekomst ook financieel wat ruimte heb.

Transparant: 1) doorschijnend 2) doorzichtig 3) helder

De bank en transparantie.
Die transparantie komt geheel van mijn kant op dit moment.
Ik had een eerste oriënterend gesprek met een mijnheer van de huidige bank. Zonder teveel in de cijfertjes te verzanden (zo transparant hoef ik niet te zijn op mijn weblog). De huidige hypotheek zou halveren, mijn eigen bijdrage zou ruim een derde van de waarde van de woning zijn en ik zou gebruik kunnen maken van meenemen eigen aflossingsvrije deel, met een nog lekker laag rentepercentage.

Niet al te ingewikkeld zou je denken….helaas is dat wat minder waar.
Na het eerste gesprek werd het dossier om spullen te uploaden open gezet.
Mijn hele hebben en houden gaat in die mappen en telkens wordt er weer om iets anders gevraagd.

Van drie jaar aangiftes inkomstenbelasting.

Omdat mijn vorige boekhouder failliet is en ik ‘slechts’ de concept aangifte heb, was dat al een error. Boekhouders doen aangifte met software, dus je kunt bij mijnbelastingdienst niet de aangifte downloaden. De concept aangifte wordt niet geaccepteerd (ondanks de uitleg) dus een half uur aan de lijn bij de belastingdienst. De kopie definitieve aangifte die ze mij stuurden is natuurlijk niet te lezen, want is uit hun systeem getrokken.

De menselijke kant
Die aangifte van 2019 was de laatste die ik met mijn keukentafellief als economische eenheid deed, eigenlijk is daar dus niets meer van over.
Ik probeerde uit te leggen dat:

  1. hij ziek werd in 2019 en de mantelzorg belangrijker werd dan werken.
  2. hij in 2020 overleed en ook toen werken wat minder handig was.
  3. Er corona heerste en dus inkomsten ook niet echt jubelend waren.
  4. Mijn moeder in 2021 ging kwakkelen en de mantelzorg op Texel startte tot zij in april 2022 overleed.

Conclusie: De gegevens van mijn bedrijven worden niet meegenomen bij de berekening van de hyptheek hoogte. Daarvoor heb je weer allerlei gecheckte spullen nodig en moet er een prognose gemaakt worden. Dat loopt in de papieren en draagt niet veel bij aan het totaal.

Elke keer volgt er weer een vraag….en upload ik weer een scan, pdf of plaatje

Pensioenperikelen
Op mijn pensioenoverzicht staat vanaf mijn pensioenleeftijd het nabestaandenpensioen niet opgenomen. Bellen met ABP en pensioenoverzicht zelf, geeft geen helderheid. Ook hier is niet transparant waarom dat is. Ik heb wel een idee, want ik heb zelf ook een pensioen daar en hetzelfde nummer wordt gebruikt. Ach, even een mail en er valt binnen twee dagen een uitgebreid document in de bus dat ik weer kan uploaden.

Samen met de kattige brief waarin staat dat het ABP niet verantwoordelijk is wat er op mijn pensioenoverzicht te zien is. Mijnpensioenoverzicht zegt natuurlijk het tegenovergestelde, neem contact op met de pensioenuitvoerder.
(in het pensioenoverzicht staat trouwens ook niet het te ontvangen vereveningspensioen van mijn ex-man, maar dat terzijde).

What the Fuck Wwft
Omdat ik zelf een groot deel betaal, gaat het volgende belletje bij de bank rinkelen.
De wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft)
Hoe komt u aan dat geld op de spaarrekening?
De verklaring van erfrecht van mijn moeder, rekening notaris van de verkoop woning gaan weer in de uploads.

De notaris deed het feestje nog eens dunnetjes over.
Ook hij stuurde een lijst (een Office 2003 document) met weer een paar op te sturen documenten.
Deze documenten moeten verstuurd worden als een bijlage in de email, dat heb ik wel eens beter en anders meegemaakt.

  • Wederom mijn ID bewijs
  • Een te downloaden document bij de belastingdienst voor de lage (2%) overdrachtsbelasting.
    (Printen, invullen, scannen)
  • De akte van scheiding
  • 2x een verklaring van Erfrecht
  • De factuur verkoop woning mams om te verklaren waar het spaargeld vandaan komt.
    De waarborgsom stort ik namelijk zelf op de ‘derde geld rekening’ van de notaris, omdat ik geen zin heb om weer met de bank in conclaaf te gaan.

Wanneer we het over transparantie hebben, zou het echt zoveel schelen als vooraf helder zou zijn, welke documenten er beschikbaar moeten komen. Niet een ‘dump voor de zekerheid maar zoveel mogelijk, dan filteren wij wel wat we ervan gebruiken’.
Echt uniform is dit allemaal niet, de consumentenbond waarschuwt daar ook voor

Vraag goed na hoe je de documenten moet aanleveren. Bijvoorbeeld in kleur, handgeschreven en hoe lang ze geldig moeten zijn. Dit verschilt per bank.

De teller van de uploads staat inmiddels op ruim 40 documenten.

  • Mijn ID (voor de zoveelste keer)
  • Aangiftes en aanslagen
  • Documenten van de pensioenuitvoerder
  • Alles wat met geld te maken heeft (bankafschriften, spaarrekeningen, lijfrentepolis)
  • Verklaringen van erfrecht
  • Akte van scheiding (2003)
  • Hypotheekverleden (te grondig ontspuld)
  • Taxatie huis 1 (tip: voor slechts 85 euro kun je bij desktoptaxatie.nl een mooi rapport opvragen, mits er vergelijkbare huizen in de buurt zijn)
  • Taxatie huis 2: helaas moest hier een echte taxatie plaatsvinden a 525,00 euri
  • Koopcontract nieuwe woning

Als ik de – waarom al die documenten’- vraag stel, is het antwoord: ‘Het moet”.
In het kader van transparantie zou ik trouwens wel willen weten, wat er na de aanvraag met mijn meer dan 40 uploads gedaan wordt. (AVG).

Oh en ga me geen tips geven welke bank of welke aanpak ik had moeten kiezen, of hoe eenvoudig het allemaal bij jou gegaan is, daar schiet ik niks mee op.

#WOT betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verzint (momenteel) @ireenBertholee een woord waar je over kunt schrijven (bloggen, vloggen of ploggen). Niets moet, alles mag. Je kunt op ieder moment instappen.

6 gedachten over “Een niet al te luchtig doorkijkje”

  1. Breek me de bek niet open. Wij wijken natuurlijk ook enorm af van de norm. Ik had er een fulltime baan aan om al die tig miljoenmiljard documenten te verzamelen, te scannen, printen, uploaden en repeat. De hel! Echt de hel! Ik ga NOOIT meer verhuizen!

  2. Wat een droefenis die lui, ik heb bijna een akkefietje ASR achter de rug met dezelfde droefenis. Hou vol uiteindelijk komt het goed, is mijn ervaring.

Reacties zijn gesloten.