Vanuit de Stichting LeerKRACHT worden er gedurende het schooljaar “bedrijfsbezoeken” afgelegd.
Deelnemers gaan op bezoek bij bedrijven die werken vanuit een verbetercultuur.
We doen dan om docenten en leidinggevenden te laten ervaren hoe er in bedrijven omgegaan wordt met een verbetercultuur. Welke borden en welke andere instrumenten er gebruikt worden. Zijn er overeenkomsten? Hoe ervaren werknemers het werken met doelenborden en meer.
Dit jaar is Wehkamp in Zwolle een van de bedrijven waar een bezoek kan plaatsvinden. Ik mocht daar vorige week een kijkje nemen en samen met hen een programma samenstellen.
Dat deden we natuurlijk in het distributiecentrum in Zwolle.
[reclame]
Het leuke van een kijkje achter de schermen (echt overal) was dat je nu ziet wat er gebeurt als je thuis op de knop bestellen klikt.
Het hele logistieke proces van bestellen, versturen maar ook retourneren hebben we gezien.
Overal zijn borden te zien, met daarop heel veel herkenbare (en soms minder herkenbare) termen en indelingen. De kernwaarden van Wehkamp zijn trouwens door het hele gebouw te zien.
Wat mij opviel was (net als alle andere bedrijven die zich verbonden voelen met LeerKRACHT) de transparantie en de bereidheid tot delen van kennis en ervaring.
Ik heb in elk geval zin in het bezoek in december….zelfs als ik van die rare veiligheidsschoen aan moet.
