Dat ging goed, maar….

en dan wordt er een lading kritiek over je uitgestort waardoor je een nacht plafonddienst hebt.

Terugkoppeling (Feedback) een evaluerende reactie achteraf
[Bron]

In de periode dat ik nog workshops en trainingen gaf, haalde ik altijd na een sessie ‘feedback ‘ op.
Wat ging er goed, wat kan er beter en wil je nog iets kwijt?
In het begin deed ik dat vrijblijvend, ofwel via een geeltje bij vertrek ofwel online via een vragenlijstje.
Al heel snel leerde ik dat het misschien wel pijn deed om het op de man/vrouw af te vragen in plaats van de anonieme mogelijkheid te bieden. Maar dan was het leed wel geleden. Wanneer je persoonlijk en mondeling om feedback vraagt, moet de gever ook even goed nadenken over de woorden en toon waarop.

Ik heb heel wat (anonieme) bagger, onder de noemer van feedback, over me heen gekregen.
De veiligheid (en wat mij betreft ook wel vuiligheid) van anoniem feedback geven is dat je ook ‘lekker los’ kunt gaan. Tot en met de kleur sokken ben ik afgebrand.
Ik heb zelfs eens een opmerking gekregen over het feit dat ik enkele keren aangaf dat ik last had van ‘leeftijdsgerichte temperatuurschommelingen (opvliegers) in de trant van: daar zeur je thuis maar over.
Ooit stuurde ik een deelnemer van een workshop eruit. Hij verstoorde constant de sessie met opmerkingen en mopperde over het feit dat hij er zelf niet voor gekozen had, hij mocht van mij vertrekken om zinvollere zaken te gaan doen. Je raad het al wat hij voor feedback gaf: ze kon geen orde houden.

Het gekke is dat positieve feedback (dus daar waar ik echt iets mee kon en van leerde) minder indruk maakt dan negatieve feedback.

Ik vond op internet een aardige uitleg:
Dat heeft te maken met de dominantie van ons limbische systeem, het meest primitieve deel van ons brein. Dit deel van je brein wil zo min mogelijk angst en zoveel mogelijk genot ervaren. Bij gevaar of bedreiging reageert je brein direct door stresshormonen te produceren die je minder alert en actief maken.
[bron: https://feedforwardanalyse.nl/]

Nog steeds is het lastig om feedback te ontvangen
Ook nu overkomt het me regelmatig dat ik aan een klant vraag ‘wat ze van een eerste ontwerp/inrichting/oplossing vinden’ . Het gebeurt zelden dat er eerst een positieve reactie komt over wat er allemaal goed is en daarna (liefst puntsgewijs) een opsomming van gewenste aanpassingen of aanvullingen.
De focus ligt ALTIJD op wat niet goed is of goed gaat en ZELDEN op wat wel goed is.

Dat raakt me altijd weer en kan in sommige gevallen mijn dag vergallen.

De afzender realiseert zich vaak niet hoe je een antwoord leest en ook niet dat hij/zij op die dag niet de enige is die een terugkoppeling geeft.
Wij ronden dingen af en geven een update, met als gevolg dat er soms meerdere mails binnenkomen met: ja maars.

Misschien slim om soms even na te denken bij de tone of voice en ook om het zakelijk te houden.
Ik ben zelf trouwens geen haar beter hoor, maar nu ik er over schrijf denk ik er weer over na en ga de komende periode dus weer opletten hoe ik reageer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

  1. Helaas maar al te herkenbaar… Constructieve feedback is nog wel een dingetje voor de meesten… Kan er boeken vol over schrijven…