Vandaag ga ik eens kijken naar wat IK wil leren en waarom ik dat zou willen.
Onderwijs is mijn basis, alles wat met ICT in onderwijs, Onderwijsinnovatie en Social Media in het onderwijs te maken heeft, triggert mij.
Soms vind ik er iets van, soms had ik mijn mond moeten houden en soms maak ik reclame.
Op dit moment staat er een artikel in de basisversie klaar over succesfactoren van gebruik van ICT en met name Sociale Media in het onderwijs. Dat hangt volgens mij onder meer af van de docent die zich er lekker bij moet voelen, dingen uit durft te proberen en geholpen wordt met het vinden van antwoorden op vragen. Ik heb het dan, laten we er weer eens een nieuwe term ingooien, over de generatie Handleiding.
Niets van bovenstaande heeft met “techniek” te maken, maar met gebruiksgemak, zekerheid dat het werk niet voor niets geweest is en of het werkelijk in onderwijs zinvol is om toe te passen of te gebruiken. Niet de Hype van vandaag maar de oplossing van een probleem, moet leidend zijn.
Afijn….staat in de concept versie te sudderen…dacht ik deel het even.
Wat ik van schrijven leer?
Allereerst structuur aanbrengen in een massa kreten en flarden losse tekst.
Daarnaast, moet ik me met langere teksten steeds bewust zijn van: wie leest dit artikel en waar wordt het gepubliceerd.
Van mezelf weet ik dat mijn zinnen soms krom zijn. Ook maak ik te lange zinnen. Teveel Jip en Janneke taal, uit angst voor “de expert” aan de zijlijn die ervoor doorgeleerd heeft en het altijd beter weet. Iemand die een online artikel leest, kan mij niet vragend aankijken en zelfs een verhelderende vraag stellen. Dus zal ik het steeds aan mezelf moeten voorlezen. Ik hou trouwens helemaal niet van moeilijke woorden en lekker belangrijkzijn. Soms echter ontkom je er niet aan, je wilt toch ook wel eens serieus genomen worden.
Wat IK nog meer wil leren?
Allereerst ga ik me toch inschrijven voor het leertraject leren en doceren in de 21e eeuw. Van de Open universiteit. De eerstkomende masterclass: Hoe maak ik een eenvoudige serious game ga ik sowieso volgen.
Daarnaast ben ik me echt aan het oriënteren op de master leren & innoveren (bij Stoas Hogeschool omdat de gestelde vooropleidingseis beter past bij mijn heden en verleden dan die van INHolland)
Het woord EVC komt in de meeste trajecten niet voor, dus zal ik slim moeten kiezen.
16 maart maar eens een open dag bezoeken en echt doorvragen.
Als 3e heb ik me vanavond ingeschreven voor een Masterclass Apps Ontwerpen gegeven door Karim Amrani.
Mooi dat er eindelijk iemand is die weet dat zaterdag ook een dag in de week is en ik denk dat ik daar heel veel ga leren van een echte master
Wat ik met al die kennis ga doen?
Direct toepassen lijkt mij, want de masterclass een eenvoudige serious Game maken en die van apps ontwerpen, geven me wel weer een basis om werkelijk onderwijsmensen te helpen en zelf plezier met geknutsel te hebben.
Wie weet word ik er wel stinkende rijk mee.
Jammer trouwens dat er niet een onderwijsconsultantsregister is, of zou een weblog ook meetellen?