Communiceren binnen innovatietrajecten, modellenbureau

Hier schreef over mijn weerstand tegen de start van het thema communiceren binnen innovaties. Inmiddels heb ik een strategische keuze gemaakt en me aangesloten bij een COL van 4 mensen.
Omdat ik nog steeds alle kanten opschiet met mijn denkprocessen ga ik weer eens proberen te ordenen.

Data verzamelen en analyse
Voor volgende week vrijdag moet iedereen data verzameld hebben in de vorm van een interview of video opname. Dat gaat mij niet lukken, want het lijkt me wat vreemd om bij zakelijke gesprekken te vragen of er een opname van gemaakt kan worden.  Dat betekent dat ik gekozen heb voor het analyseren van digitale data (een klein deel daarvan).
Daarvoor heb ik mijn Twitter data gedownload, via Twitter analytics.
Daarnaast ga ik mijn nieuwe vriend Levi vragen of hij met de professionele tooling van Obi4Wan mijn tweets nog iets specifieker analyseert. Dan kan ik dat mooi met elkaar vergelijken.
Daarvoor moet ik nog wel even een data analyseplan maken.

Zoals ik al eerder aangaf ben ik niet van de therapeutische diep in mezelf kijk dingen. Zeker niet als spelvorm of in een opdracht. Dat betekent niet dat ik niet kan omgaan met feedback of slecht ben in reflectie, maar ik vind dat ik in een opleiding op een zakelijke manier moet omgaan met mijn leren en gedrag. Dat betekent nog steeds dat ik weiger meer van mezelf te laten zien dan nodig is. Gevolg daarvan is dat ik stiekem hoop dat mijn COL-genoten zich verre houden van mentale modellen en psychologische modellen.

De onderzoeksvraag
Hoe kan ik ervoor zorgen dat er commitment is voor mijn innovatietraject binnen alle lagen van de organisatie?

Wanneer ik naar het theoretisch kader kijk, zie ik 4 concepten in de bovenstaande onderzoeksvraag waar ik mee aan de slag kan.

  • Strategisch communiceren (alle lagen van de organisatie)
  • Het tot stand brengen van een gedragsverandering (ervoor zorgen dat)
  • Het creëren van draagvlak (commitment)
  • Ervoor zorgen dat.. (leiderschap)

Strategisch communiceren (in alle lagen van de organisatie)

Bij het bedenken van communicatiestrategie vraag je je af wat de aard van het contact is en wat het beoogde resultaat is. Dr. Betteke van Ruler ontwikkelde in 1998 het communicatie kruispunt.
Hierbij stel je jezelf een aantal vragen als bij wie moet er iets gebeuren en welk effect moet de communicatie hebben. Op grond van de antwoorden kun je een strategie bepalen.

communicatie kruispuntAfbeelding: Communicatiekruispunt Dr. Betteke van Ruler

In het model dat Aarts en van Woerkom beschrijven in  het boek Strategische communicatie  (2008) staat  communicatie op verschillende posities en beoogt verschillende te behalen resultaten.
Er is planvormende communicatie (1)  waarin interactieve beleidsvorming plaatsvindt en mensen samen zoeken naar kennis.
Daarnaast is er instrumentele communicatie, (2), deze wordt gebruikt om plannen of beleid uit te kunnen voeren.
Als ik kijk naar alle lagen van de organisatie denk ik dat dit model de moeite waard is om beter naar te kijken.

strat communicatie
Het tot stand brengen van een gedragsverandering (ervoor zorgen dat …)

Omdat ik me bezighoud met ict bekwaamheid en me in mijn onderzoek richt op een onderdeel daarvan: Mediawijsheid,  hoop ik bij mijn onderzoek en het spelen van Spelender(Media)Wijs op een gedragsverandering bij de deelnemers.
Een van de eerste modellen die daarbij mij opkwam en die ik ook terugzie bij Aarts & van Woerkom (2008) is Planned Behaviour van Ajzen.
Het voornemen om te veranderen (specifiek omschreven) de intentie en het werkelijk (wenselijke) uiteindelijke gedrag.
Wat kort door de bocht op deze manier, maar dit is een blogpost en geen paper.
planned behaviour
Het creëren van draagvlak (commitment)

Wanneer ik kijk naar het laatste concept het creëren van draagvlak, zou het aanvaardingsmodel van Rogers (1995) de moeite waard zijn om meer over te lezen.

rogers

Daarbij blijft voor mij nog steeds staan…en hoe doe ik dat nu met behulp van digitale communicatiemiddelen. Waar moet ik dan op letten?
Communiceer en handel je vanuit een expert rol en neem je de leiding (en gunnen anderen jou die?) Gespreid Leiderschap?

Eens zien wat mijn COL leden ervan vinden, zonder het Knowledge forum te vervuilen

Bronnen:

Aarts, Nicolle & van Woerkom  C (2008). Strategische Communicatie.
Ajzen, Icek (1991). “The theory of planned behavior”. Organizational Behavior and Human Decision Processes 50 (2): 179–211.
Rogers, E.M. (1995), Difusion of innovations. New York: The Free Press