Bij Nu.nl las ik dat meer leerlingen vervolgonderwijs volgen, logisch want dat moet toch (in elk geval tot je een startkwalificatie hebt).Vreemder vond ik het dat MBO leerlingen de duurste leerlingen zijn. Zou er een nuance aangebracht zijn tussen BOL (leren en stage) en BBL (werkend leren). Misschien ben ik niet zo’n goeie in statistieken lezen maar vraag me wel af waar dat geld naartoe gaat.Grote ROC’s hebben veel gebouwen, veel personeel maar gaan ook steeds vaker over tot samenwerkingsovereenkomsten en Co-design met het bedrijfsleven. Waar gaat al dat geld nou naartoe?
Kijk zelf eens naar de cijfertjes want ik snap het dus niet. Zouden ze 🙂 toch iets verkeerd doen. Slimmer inrichten van je onderwijs, flexibilisering van generieke inhouden (waarom LLB met alleen de timmermannen en niet samen met de schilders, zeker gezien de starre methode Context). De drie-slag taal? Samenvoegen van kleine (voor bedrijfsleven belangrijke) heel specifieke opleidingen? Goed nadenken over je onderwijsinhoud en het aanbieden daarvan, in plaats van 1 docent voor een klas met daarin 5 leerlingen die voorleest uit andermans werk?Misschien eens nadenken over iets met ICT om slim gebruik te maken van ruimtes en leerlingen soms thuis iets te laten doen?
Het CBS kan ook in de toekomst kijken, jaarboek onderwijs in cijfers 2009 is al uit.