Boomerang

Zouden mensen zich altijd bewust zijn van hun eigen streken of is het aangeleerd gedrag dat niet gecorrigeerd word?

Vilein: snood, slecht, boosaardig, geniepig, gemeen, laag, venijnig, vilain

[bron]

Natuurlijk klap ik niet graag uit de ‘zakelijke’ school, maar bij het WOT woord schoten me een aantal ervaringen te binnen die juist met zakelijke beslommeringen te maken hebben.

Ach, wie de schoen past….

Aan de achterkant van websites (of onder de motorkap) wordt heel veel opgeslagen. Niet op de site zelf, maar in de databases. Als je zou willen kun je alle bewegingen van gebruikers volgen. Vanzelfsprekend doen wij dat niet, in het kader van de AVG en uit fatsoen overwegingen.
Soms echter, hebben we opdrachten bij een klant die daar anders over denkt en alle handelingen die gedaan worden op een website wil volgen. Hoe lang iemand is ingelogd en wat hij/zij gedaan heeft op de site bijvoorbeeld.
(Dan krijg je later geheid een discussie over uurtje factuurtje hebben we al eens ontdekt).

Vilein of Chagrijn?
Een mail van een klant: de hele site is kapot/stuk/lelijk.
Helderheid is bij stressvolle situaties niet meer dan: ‘het doet het niet’!
Ik log in en zie ook dat het niet was zoals wij het achtergelaten hadden.
Uitzoeken, repareren (lees gewoon een oudere versie terugzetten) en mailen dat het opgelost is.
Zonder waardeoordeel of vingerwijzen.

Als het stof neergedaald is, komen de verwijten….hoe kan dat nou en vooral: “ik deed niks”.
Jammer wel, dat alle laatste handelingen (en revisies) gewoon terug te zien zijn en ook wie wanneer wat deed.
Voor mij voelt dat altijd wat geniepig, maar of iemand dat bewust doet, daar twijfel ik aan.

Nog een
Een ‘gebruiker’ van een website die bij hoog en bij laag volhoudt dat hij/zij er een account heeft en dat hij/zij niet kan inloggen en foutmeldingen krijgt. Stom systeem en vooral vaak: ik heb een neef die het allemaal veel beter kan.
Zou het domheid zijn? Zou het weerstand zijn? Of is het gewoon gemeen om ons de schuld te geven?
Wij kunnen gewoon zien dat de betreffende hij/zij nog nooit een account heeft aangemaakt of (nog erger) wel een account heeft maar een typefout in het mailadres gemaakt heeft.
Dan komen bevestigingen niet aan. We hebben zelfs meegemaakt toen we de gebruiker dat lieten zien, dat wij het verwijt kregen het gedaan te hebben.

Maar ja…..zijn deze voorbeelden passend bij het woord Vilein?

Bij Vilein denk ik aan schurken en niet aan digibete jokkebrokken.

Wat wel onder Vilein valt is een andere ervaring die we hebben gehad.
Er was eens een  ‘inhuur mevrouw’ bij een klant. In de eerste contacten werden we uitgebreid bevraagd over van alles en nog wat. Toen voelde het al, als een sollicitatie, gratis kennideling onzerzijds en de maat nemen.
Ze was verantwoordelijk voor de website en vooral SEO. Dat was ineens (na 3 jaar) allemaal niet goed en wij moesten dat NU verbeteren.
Vanzelfsprekend leren we graag van een ander en werken we graag samen. Dat de bewuste mevrouw inmiddels achter onze rug om met een ander aan het werk gegaan was en ons uiteindelijk wipte bij de klant omdat ‘haar eigen contact’ het allemaal beter kon.
Dat was een uitgesproken rotstreek en in het geniep geregeld.
We hebben abrupt afscheid genomen van de klant. Daar hadden ze uiteindelijk best een probleem, want je hebt wel licenties nodig om de boel draaiend te houden.
Vilein als wij zijn…..hadden we die al beëindigd.

2 reacties

  1. En het is dit soort vileine streken die ook ik mee heb gemaakt, wat me vaak doet verlangen naar een wat blijer beroep… 😉

  2. Mooie voorbeelden

    Mij schiet bij het woord niets te binnen. Waarschijnlijk heb ik het allemaal geblokt.

Reacties zijn gesloten.