Avans Onderwijs dag 2009

Namens Concept24 was ik gevraagd om samen met Ilja Adema en Paul Laaper drie workshops Avontuurlijk leren te geven. Ruim 1000 docenten van de verschillende Avans Academies waren aanwezig op een “verplichte” studiedag. Leuk om te zien dat de bloedgroepen oorlog en verschillende moderne en traditionele opvattingen in het HBO hetzelfde is als die in mijn voormalige ROC. Leuk was voor mij ook de hernieuwde kennismaking met de Blackboard vrienden waarmee ik menig feestje in Manchester en Nice gevierd heb. Ook het live ontmoeten van een aantal Twitterazi en maken van nieuwe Twittervrienden was hartstikke leuk.
In het Chasse theater konden de docenten tussen 10.00 en 15.00 uur workshops volgen waar ICT in het onderwijs het hoofdthema was. Mooie dingen gezien en jammergenoeg ook gemist. Doordat het Chasse verdeeld is over veel foyers een beetje doolhof waar je volgens mij als docent een goede programma voorbereiding had moeten hebben om alles te zien wat je wilde zien. Bij onze voorbereiding hadden we aangegeven dat we gebruik wilde maken van promo studenten. 3 dames werden door Ilja gebriefd over de inhoud van de workshop Avontuurlijk leren. Verbazingwekkend was trouwens weer dat de studenten ook hier weer het verhaal van de “netgeneratie” ontwrichtten. Ze kenden geen enkele van onze programma onderdelen (latere gesprekken met andere studenten bevestigden dat Hotmail en Hyves, Blackboard en SMS het wel is). De meiden werden in een overall gehesen en met 3 polaroid camera’s de massa ingestuurd. Overtuig de bangeriken dat ze naar ons toe moeten komen. Als ze dat wilden, werd er een polaroidfoto gemaakt en opgehangen aan de IK KOM zuil. Meer foto’s zijn in tassen verdwenen, want wie wil er geen Polaroid?
Ons programma: de bingokaart met moeilijke ICT woorden, als er 3 aangestreept zouden worden was de prijs binnen. Voorstelrondje in 3 varianten, een prachtige Rollercoaster film om meegenomen te worden in de avontuurlijke en snelle wereld van Web 2.0. De “niet serieuze” uitslag van ons wetenschappelijk onderzoek en daarna aan de slag met de 5 verschillende opdrachten. Twee clubjes aan de slag met een Flip, 1 club aan de slag met de Ipod en Italk voor een podcast, Igoogle (met weer dank aan Moniek Verhaaren en Contentinopel, beiden natuurlijk als bron vermeld op de opdrachten en in de Wetpaint pagina), Wiki en Ning. We hebben ons in de voorbereiding ook constant voorgehouden de drempelloosheid van web 2.0 aan te blijven halen. Ondanks de problemen zoals in de TGIF vermeld, heeft de dag prachtige producten opgeleverd. 1 Docent gaat maandag met zijn ondernemen K2 aan de slag in een wetpaint pagina, we hebben hem geholpen met de start inrichting en tips. 3 fantastische podcasts (vraaggesprekken met 1 docent, 1 directielid en de controller), goede intervieuws die we gaan publiceren. Heel veel Flip fimpjes, een docente is 3 keer teruggekomen om deze weer even te lenen, ook na afsluiting bij de borrel was de Flip hot.
De afsluitende presentatie over de game Mobile Learning was GOED, verbazingwekkend hoe makkelijk studenten op een podium gaan staan voor 1000 mensen klasse! Laten we dan het boek door een docent, dat als laatste overhandigd werd aan het CVB lid maar even met een glimlach bezien.
We willen natuurlijk wel een herkansing!

Blogged with the Flock Browser

5 gedachte op “Avans Onderwijs dag 2009

  1. Wat lees ik nu?
    Een hele dag van 10.00 tot maar liefst 15.00 uur?
    Dat moet wel zwaar geweest zijn voor al die mensen!

Reacties zijn gesloten.